Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10203
Title: Expressões metafóricas sobre práticas avaliativas escolares em memes
Authors: Santos, Deborah Regina Jotta Mendes dos
metadata.dc.contributor.advisor: Vereza, Solange Coelho
metadata.dc.contributor.advisorco: Almeida, Ricardo Luiz Teixeira de
metadata.dc.contributor.members: Farias, Cláudia Valéria Vieira Nunes
Ribeiro, Patrícia Ferreira Neves
Issue Date: 15-Jan-2019
Abstract: Os memes, fenômeno da internet no tempo vigente, são textos multimodais cômicos e críticos a respeito dos mais variados temas, dentre eles, a avaliação escolar, parte central desta pesquisa. Quando bem aceitos, são rapidamente compartilhados entre indivíduos e, deste modo, revelam representações mentais, comportamentos, ações rotineiras, etc. (KNOBEL, LANKSHEAR, 2007). Este trabalho teve como objetivos: (1) detectar expressões linguísticas e visuais metafóricas em memes a respeito de instrumentos avaliativos escolares; (2) identificar, caso haja, alguma metáfora conceptual que licencie as expressões metafóricas encontradas nesses memes. O referencial teórico desta pesquisa advém dos estudos sobre avaliação escolar (LIBÂNEO, 1994; LUCKESI, 2008) e da teoria da metáfora conceptual (LAKOFF, JOHNSON, 1980) cujo ponto principal é que vivemos de acordo com as metáforas que existem na nossa cultura. A análise do corpus desta pesquisa corroborou a hipótese de que a metáfora conceptual PROVA É GUERRA é frequentemente acionada em materializações linguísticas e visuais, bem como alguns desdobramentos desta metáfora e metonímias do gênero UMA PARTE PELO TODO. A conceptualização de prova escolar em termos de guerra nos revela o quão distante este instrumento avaliativo se apresenta, atualmente, de seu efetivo objetivo
metadata.dc.description.abstractother: Memes, an internet phenomenon in the current time, are comic and critic multimodal texts about multiple themes, such as an assessment, the main element of this research. If these memes are accepted by a speaking community, they are propagated by it at a fast speed, and, consequently, these texts can reveal mindsets, significant forms of behavior, daily actions, etc. (KNOBEL, LANKSHEAR, 2007). The objective of this work was: (1) detecting verbal and non-verbal metaphors about assessment in memes; (2) identifying, if there is any, a conceptual metaphor that licenses the metaphorical expressions found in these data. The theoretical reference of this research is based on studies about learning assessment (LIBÂNEO, 1994; LUCKESI, 2008), and the theory of conceptual metaphor (LAKOFF, JOHNSON, 1980) whose main argument is that we live by according to the metaphors that exist in our culture. The analysis of the corpus of this research corroborated the hypothesis that the conceptual metaphor SCHOOL EXAM IS WAR is often triggered in linguistic and visual metaphorical expression, as well as some entailments of this metaphor and metonymy THE PART FOR THE WHOLE. The conceptualization of the school exam in terms of war reveals how distant this instrument is, currently, from its effective objective
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10203
Appears in Collections:POSLING - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO FINAL 1..pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.