Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10339
Title: Abordagem interlocutiva : contratos e estratégias em questões discursivas do ensino médio
Authors: Franco, Cláudia Pereira da Cruz
metadata.dc.contributor.advisor: Trouche, Lygia Maria Gonçalves
metadata.dc.contributor.members: Feres, Beatriz dos Santos
Almeida, Patricia Maria Campos de
Issue Date: 2014
Abstract: A partir da abordagem da Semiolinguística e da Linguística do Texto, este trabalho analisa questões discursivas, em situação de prova, das disciplinas Língua Portuguesa, Geografia, Filosofia e História. As respostas são analisadas em função das perguntas, explicando o quanto a observância ou a inobservância dos aspectos discursivos inerentes ao Contrato comunicativo do gênero prova discursiva são responsáveis pelo sucesso ou insucesso das respostas. Também é observada a contribuição dos elementos coesivos para a construção do sentido tanto da pergunta quanto da resposta e para o consequente (in)sucesso comunicativo. Em suma, busca-se explicar a produtividade da abordagem interlocutiva no ensino de produção de textos nas várias disciplinas do currículo do ensino médio. A partir das observações e explicações, propõe-se, para o referido segmento, um ensino de produção de texto numa abordagem interlocutiva, que embase todos os aspectos linguísticos necessários à tessitura do texto.
metadata.dc.description.abstractother: From the Semiolinguistic approach and Text Linguistic, this paper analyzes discursive questions, in test situation, of Portuguese, Geography , Philosophy and History subjects. Responses are analyzed in terms of questions, explaining how compliance or noncompliance with the discursive aspects inherent to the Contract communicative of the discursive test are responsible for the success or failure of the answers . The contribution of the cohesive elements for the construction of meaning as both the question and the response to subsequent (in) communicative success is also observed . In short, it seeks to explain the productivity of interlocutive approach in teaching the production of texts in various disciplines of the high school curriculum . From the observations and explanations, it is proposed , for the said segment , a teaching of text production in interlocutive approach that embase all linguistic aspects necessary for the texture of the text.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10339
Appears in Collections:POSLING - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO III - correção final 2.pdf8.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons