Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10435
Title: Sobre o conceito de apreciação nas preleções sobre estética de Ludwig Wittgenstein
Authors: Figueiredo, Cássio Siqueira
metadata.dc.contributor.advisor: Gurgel, Diogo de França
metadata.dc.contributor.members: Souza Filho, Danilo Marcondes de
Caron, Jean-Pierre Cardoso
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Esta monografia pretende explorar o conceito de apreciação no contexto estético, a partir das indicações apresentadas pelo filósofo austríaco Ludwig Wittgenstein (1889-1951) em uma série de observações transcritas por seus alunos Yorick Smythies, Rush Rhees e James Taylor, durante as Preleções sobre Estética, proferidas em 1938 e editadas por Cyril Barrett no volume Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief em 1967. Trabalhamos com a hipótese de que a comunicação de uma apreciação estética (que pode ser um gesto, uma frase, uma crítica de arte) enquanto atividade linguística envolve uma força de persuasão que pode levar o receptor a ver aquilo que está sendo descrito de uma outra forma, mudando, consequentemente, sua forma de agir frente a esse objeto. Para sustentar essa hipótese, se fez necessária a exposição da concepção wittgensteiniana do valor estético como místico e inefável, presentes principalmente no Tractatus Logico- Philosophicus, bem como a apresentação de suas concepções posteriores ligadas à investigação gramatical, principalmente o conceito de ver-como.
metadata.dc.description.abstractother: This monograph seeks to explore the concept of appreciation in the aesthetic context, from the indications presented by the Austrian philosopher Ludwig Wittgenstein (1889-1951) in a series of observations transcribed by his students Yorick Smythies, Rush Rhees and James Taylor, during the Lectures on Aesthetics, delivered in 1938 and edited by Cyril Barrett in the volume Lectures and Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief in 1967. We work with the hypothesis that the communication of an aesthetic appreciation (which can be a gesture, a phrase, an art criticism) as a linguistic activity involves a force of persuasion that can lead the receptor to see what is being described in another way, thereby changing their way of acting towards that object. In order to support this hypothesis, it was necessary to expose the Wittgensteinian conception of aesthetic value as mystical and ineffable, present mainly in the Tractatus Logico-Philosophicus, as well as the presentation of his later conceptions related to grammatical research, especially the concept of seeing-as.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10435
Appears in Collections:CFL - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Cássio Siqueira Figueiredo - 2018.pdf708.87 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons