Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10564
Title: Nuances do gênero na primeira infância: estudo etnográfico em uma turma de pré-escola lúdica
Authors: Assumpção, Lívia França de
metadata.dc.contributor.advisor: Guedes, André Dumans
metadata.dc.contributor.members: Veloso, Letícia Helena Medeiros
Petry, Hélène Cécile
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Este trabalho apresenta a análise de interações sociais observadas através de um estudo etnográfico em uma turma de jardim infantil de uma escola com metodologia lúdica e construtivista de Niterói, Rio de Janeiro. Com base na analise de tais interações específicas, há a discussão a respeito do sistema hierárquico de gênero e seus mecanismos de violência e dominação simbólica. Desse modo, o trabalho se inicia com a contextualização da escola estudada seguido da narrativa interações em quadros situacionais para que, por fim, ocorra a análise teórica que trabalha os conceitos de habitus e socialização a partir dos cenários observados.
metadata.dc.description.abstractother: This work presents the analysis of social interactions observed through an ethnographic study in a kindergarten class of a school with a playful and constructivist methodology in Niterói, Rio de Janeiro. Based on the analysis of such specific interactions, there is the discussion about the hierarchical system of gender and its mechanisms of violence and symbolic domination. Thus, the work begins with the contextualization of the studied school followed by the narrative interactions in situational frameworks so that, finally, the theoretical analysis that works the concepts of habitus and socialization occurs from the observed scenarios.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/10564
Appears in Collections:GSC - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Lívia França de Assumpção - 2018.pdf638.89 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons