Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1112
Title: Ensino de matemática no século XX – da Reforma Francisco Campos à Matemática Moderna
Other Titles: Mathematics teaching in XX century: From Francisco Campos Reform to Modern Mathematics
Authors: Soares, Flávia dos Santos
Dassie, Bruno Alves
Rocha, José Lourenço da
Issue Date: 2004
Publisher: Universidade São Francisco
Citation: SOARES, Flávia dos Santos;DASSIE, Bruno Alves; ROCHA, José Lourenço da. Ensino de matemática no século XX – da Reforma Francisco Campos à Matemática Moderna. Horizontes, Bragança Paulista, v. 22, n. 1, p. 7-15, jan./jun. 2004. ISSN: 0103-7706. Disponível em: http://www.usf.edu.br/publicacoes/edicoes-exibir/75269794/horizontes+volume+22+numero+01+2004.htm
metadata.dc.relation.ispartof: Horizontes, Bragança Paulista, v. 22, n. 1, p. 7-15, jan./jun. 2004
Abstract: O objetivo deste artigo é fazer uma breve análise das principais reformas do ensino da matemática no Brasil no século XX. Partindo da Reforma Francisco Campos até a última das grandes reformas do referido século, a Matemática Moderna, tentamos traçar um panorama das principais mudanças ocorridas no ensino da matemática e de que forma elas influenciaram o ensino de hoje. Com o estudo dessa parte da história do ensino da matemática, pretende-se contribuir com um campo de pesquisa que vem crescendo dentro da educação matemática por sua importância, não só para a formação do professor, como também para o resgate e preservação da memória e da história da educação brasileira.
metadata.dc.description.abstractother: The aim of this paper is to make a brief analysis of the main reforms of mathematics teaching in Brazil during the XX century. As a starting point, we had Francisco Campos’ reform and then, the one which is considered the greatest reform of the last century: Modern Mathematics. Our purpose here is to present a panorama of the main changes occurred in mathematics teaching and how they influenced modern teaching. Besides, they promoted an important historical contribution into a field of research which has been increasing in mathematics education. They have been considered of great importance not only for the teacher’s formation, but also to bring back and preserve the memory and the history of Brazilian education.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1112
Appears in Collections:HEDUMAT - Artigos de periódicos e trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HORIZONTES_2004_SOARES_DASSIE_ROCHA.pdf183.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.