Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1117
Title: Movimento turístico na pós-modernidade: o caso Anime Friends
Authors: Fernandes, Luiza Fiedler
metadata.dc.contributor.advisor: Ferreira, Helena Catão Henriques
metadata.dc.contributor.members: Godoy, Karla Estelita
Fonseca Filho, Ari da Silva
Issue Date: 11-Dec-2015
Abstract: O presente trabalho consiste em um estudo qualitativo referente ao evento Anime Friends, uma convenção de animê, popularmente chamada de evento de anime, que se reúne em especial com o objetivo de compartilhar e territorializar os gostos de um grupo voltado à cultura pop japonesa. Analisamos o surgimento e desenvolvimento histórico da cultura pop no Japão e as principais influências que serviram para transformar este produto de massa em principal veículo de exportação cultural do país, ganhando adeptos no mundo todo. Esse trabalho relaciona o movimento turístico dos indivíduos que pertencem a esse grupo com as transformações socioculturais da Modernidade e sua “irmã mais nova”, a Pós-Modernidade. Baseamos-nos em especial nas mudanças oriundas do consumo individualizado e a inerente expansão do imaginário, a fim de analisar as mudanças que ocorrem no turismo, tomando por base o que se conheceu na vivência do evento. Um ponto importante desse estudo é evidenciar a intensificação do espetáculo, que não conhece barreiras ao ser consumido pelo turista pós-moderno, transformando esse evento em local de imaginário e fantasia capaz de criar emoções e relação de pertencimento e identidade de grupo.
metadata.dc.description.abstractother: This paper is a qualitative study that works around the event Anime Friends, an anime convention, popularly called anime event, which meets in particular with the aim to share and territorialize the tastes of a group turned to Japanese pop culture. As is characteristic of the case study. We analyze the emergence and historical development of pop culture in Japan and the major influences that have served to transform this product of mass into main vehicle of the country’s cultural export, gaining fans worldwide. This work associate the tourist movement of individuals that belong to this group to the sociocultural transformations of Modernity and its "little sister", the Postmodernity. We rely in particular on changes arising from individual consumption and the inherent expansion of the imaginary in order to analyze the changes taking place in tourism, based on what was known in the experience of the event. An important point of this study is to show the intensification of spectacle, witch knows no barriers to be consumed by the postmodern tourist, turning this event in a place of imagination and fantasy that can create emotions and relationship of belonging and identity of the group.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1117
Appears in Collections:SGT - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
211 - Luiza Fernandes.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.