Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11175
Title: O Brasil nas capas de revistas: representações sociais e multimodalidade no ensino de português do Brasil para estrangeiros da área de negócios
Authors: Duarte, Andrea Lima Belfort
metadata.dc.contributor.advisor: Júdice, Norimar Pasini Mesquita
metadata.dc.contributor.advisorco: Almeida, Patricia Maria Campos de
metadata.dc.contributor.members: Nobre, Monica Maria Rio
Dell’Isola, Regina Lúcia Péret
Trouche, Lygia Maria Gonçalves
Ribeiro, Patricia Ferreira Neves
Issue Date: 2014
Abstract: Na primeira década do século XXI, a conjuntura favorável apresentada pela economia e política brasileiras no cenário mundial concorreu para uma grande exposição do Brasil na mídia nacional e internacional. No jornalismo de revista, tal fato pode ser observado no destaque conferido ao país em inúmeras capas que veicularam imagens e referências de nossa nação. Nesta pesquisa, focalizando o gênero capa de revista, investigamos as representações do Brasil contemporâneo configuradas em publicações nacionais e internacionais e exploramos as possibilidades de uso desses textos multimodais no processo de ensino-aprendizagem de Português para Estrangeiros da área de negócios (PBE-N). A análise do corpus formado por capas da Veja, Exame Special Edition in English, Newsweek e The Economist teve por base pressupostos teóricos da Teoria das Representações Sociais; da Comunicação Social; da Linguística do Texto e da Gramática do Design Visual. As conclusões desta pesquisa revelaram convergências e divergências entre as representações do Brasil veiculadas pelas capas nacionais e estrangeiras analisadas, demonstraram que o gênero em foco permite múltiplas abordagens de leitura e resultaram no estabelecimento de diretrizes para orientação de professores e autores de materiais didáticos interessados na elaboração de atividades de leitura/produção de textos de PBE-N.
metadata.dc.description.abstractother: In the first decade of the XXI century the favourable combination presented by the Brazilian economy and politics in the world scenery happened to showcase Brazil in the national and international media. In written news it can be seen due to the highlight given to the country in several issues that depicted images and references too our country. In this research focusing the genre of magazine cover, we look into the representation of contemporary Brazil displayed in national and international publications and we examine the possibilities of making use of these multimodal texts in the process of teaching and learning of the Portuguese language by foreigners in business area (PBE-N). The analysis of the corpus build up by covers from Veja, Exame Special Edition in English, Newsweek and The Economist was based on the theoretical assumptions of Theory of Social Representation; of Social Communication; of Linguistic of the Text and The Grammar of Visual Design. The conclusions of this research reveals convergences and divergences between the representation of Brazil rendered by national and international covers that have been taken into analysis, thus showing that the genre in focus allows several ways of reading approaches and ended up by establishing guidelines that help teachers and authors of textbooks that are interested in creating activities for reading/producing texts for PBE-N.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11175
Appears in Collections:POSLING - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Completa Andrea pdf.pdf67.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons