Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11486
Title: Uma proposta de ensino: radiação ultravioleta
Authors: Garcez, Ricardo Washington Dutra
metadata.dc.contributor.advisor: Mansur, Newton Luiz Pires
metadata.dc.contributor.members: Oliveira, Wanda C. de
Carneiro, Lindolff
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Citation: GARCEZ, Ricardo Washington Dutra. Uma proposta de ensino: radiação ultravioleta. Niterói, 2013. 1 CD-ROM Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) - Universidade Federal Fluminense, Instituto de Física, 2013.
Abstract: Os profissionais ligados à área de Educação já vinham desde o fim do século XX defendendo a inserção de assuntos relacionados à Física Moderna e Contemporânea (FMC) no contexto do Ensino de Física, a fim de deixá-lo mais próximo à realidade dos educandos. Isto se tornou realidade em 2012 com a obrigatoriedade destes assuntos nas obras do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), o que levou à mudanças nos currículos de Física ensinada nas escolas públicas, porém não há um consenso de que assuntos devem ser abordados nestes livros. O objetivo deste trabalho é sugerir um destes assuntos, que é a radiação Ultravioleta (RUV), para isso mostraremos que este conhecimento é de grande relevância no cotidiano de todos, uma vez que todos nós estamos expostos a esta radiação, e logo estamos suscetíveis aos seus efeitos benéficos e maléficos. Sugerimos uma metodologia versátil que privilegia o ensino para grandes quantidades de alunos usando elementos do cotidiano, porque o assunto além de multidisciplinar ainda envolve tópicos de saúde pública.
metadata.dc.description.abstractother: Professionals working in the field of Education had started advocating the inclusion of issues related to Modern and Contemporary Physics (FMC) in the context of Physics Teaching in order to make it more close to the reality of the students since the end of the twentieth century. This was accomplished in 2012 with the requirement of these subjects in the contents of the National Textbook (PNLD), which led to changes in the curriculum of physics taught in public schools, but there is not a consensus about which topics should be addressed in these books. The objective of this work is to suggest one of these subjects – the Ultraviolet radiation (UVR) – and it shows that this knowledge is of great importance in daily life, since we are all exposed to this radiation, therefore we are susceptible to its beneficial and harmful effects. We suggest a versatile methodology that focuses on education for large numbers of students using everyday elements, whereas, besides of multidisciplinary it involves public health issues.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11486
Appears in Collections:IFF - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RICARDO WASHINGTON DUTRA GARCÊZ.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons