Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1152
Title: As primeiras experiências do Movimento da Matemática Moderna no Colégio de São Bento do Rio de Janeiro
Other Titles: The first experiences with the new math movement at Colégio de São Bento in Rio de Janeiro
Authors: Dassie, Bruno Alves
Costa, Letícia Maria Ferreira da
Carvalho, João Bosco Pitombeira Fernandes de
Issue Date: 2004
Publisher: HISTEDBR
Citation: DASSIE, B. A. ; CARVALHO, J. B. P. F. ; COSTA, L. F. As primeiras experiências do Movimento da Matemática Moderna no Colégio de São Bento do Rio de Janeiro. Revista HISTEDBR On-line, v. 14, p. 363-383, dez. 2014. ISSN 1676-2584. Disponível em: <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640566/8125>. Acesso em: 14 dez. 2015.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista HISTEDBR On-line, v. 14, p. 363-383, dez. 2014. ISSN 1676-2584.
Abstract: Apresentam-se resultados da pesquisa sobre as primeiras experiências do Movimento da Matemática Moderna no Colégio de São Bento do Rio de Janeiro. A partir de 1968, este colégio adotou como metodologia de ensino da disciplina Matemática a desenvolvida por Georges Papy. Notou-se que o colégio aderiu às propostas de Papy, com resultados positivos por mais de três décadas. A análise dessa experiência é feita sobretudo a partir de um considerável acervo escolar datado da década de 1970. Descrevem-se os conteúdos abordados pelo colégio, bem como a análise de como se deu o movimento no colégio – sua implantação, suas dificuldades e justificativas apresentadas pelo introdutor de Papy no colégio, Dom Ireneu Penna.
metadata.dc.description.abstractother: The present article lays down research results on the first experiences on how the New Math Movement took place in a particular school, Colégio de São Bento, in Rio de Janeiro. For the mathematics curriculum, this particular school adopted, from 1968 on, the methodology proposed and developed by Georges Papy. The school used Papy`s schemes for more than thirty years with positive results. This experience is looked into mostly from an extensive list of copybooks and other school documents from a former student [1970`s]. An overview about the mathematical content covered by the school at that time is followed by an analysis of how the New Math Movement came to be at that school – its implementation, difficulties and justifications pointed out by the promoter of Papy`s method at the school, Dom Ireneu Penna.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1152
Appears in Collections:HEDUMAT - Artigos de periódicos e trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DASSIE_COSTA_CARVALHO_2014.pdf696.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.