Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11591
Title: A Importância do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na Formação dos Pedagogos em Santo Antônio de Pádua/RJ: Um Relato de Experiência
Authors: Silva, Danielle Monteiro da
metadata.dc.contributor.advisor: Chabalgoity, Diego
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: O presente trabalho tem por objetivo demonstrar a importância do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na formação acadêmica dos licenciados em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense no campus Instituto do Noroeste Fluminense de Educação Superior no Munícipio de Santo Antônio de Pádua, Rio de Janeiro. Este relato de experiência tem fundamentos a partir do período em que a autora, aluna de Pedagogia esteve presente como Bolsista no Programa por 4 anos e com apoio de uma entrevista realizada com bolsistas do curso de pedagogia. Com a finalidade de enfatizar como o PIBID se torna ferramenta importante para a formação acadêmica, bem como seu impacto na prática dos professores em sala de aula. Portanto, como resultado esperado o PIBID se mostra de suma importância no meio acadêmico, visto que ele contribui para uma qualidade de ensino inestimável assim como a valorização dos educadores na formação inicial no âmbito escolar da Educação Básica.
metadata.dc.description.abstractother: The present work aims to demonstrate the importance of the Institutional Program of Initiation to Teaching Grant (PIBID) in the academic formation of graduates in Pedagogy by the Fluminense Federal University in the campus of the Noroeste Fluminense Higher Education in the Municipality of Santo Antônio de Pádua, Rio de Janeiro of January. This experience report is based on the period in which the author, a student of Pedagogy was present as a Scholarship holder in the Program for 4 years and with the support of an interview with fellows of the pedagogy course. In order to emphasize how the PIBID becomes an important tool for academic training, as well as its impact on the practice of teachers in the classroom. Therefore, as expected, the PIBID is of great importance in the academic environment, since it contributes to a quality of inestimable teaching as well as the valuation of educators in the initial training in the school context of Basic Education.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11591
Appears in Collections:PCP - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danielle Monteiro.pdf773.98 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons