Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11600
Title: Problemas de gênero, problemas de escrita : Estudos das remissões intertextuais à Sylvia Plath na poética de Adília Lopes
Authors: Penna, Ana Beatriz Affonso
metadata.dc.contributor.advisor: Alves, Ida Maria Santos Ferreira
metadata.dc.contributor.advisorco: Amaral, Ana Luísa
metadata.dc.contributor.members: Lemos, Maria José Cardoso
Silva, Sofia Maria de Sousa
Berutti, Eliane Borges
Maffei, Luis Claudio de Sant’Anna
Issue Date: 27-Sep-2019
Abstract: A presente tese, a partir da análise das remissões intertextuais à Sylvia Plath que se encontram na lírica de Adília Lopes, aborda a influência das encenações da subjetividade feminina na obra da escritora estadunidense para a constituição de personas poéticas e da intertextualidade no trabalho poético da portuguesa Adília Lopes. Ao investigar como tais encenações estão atreladas a um questionamento dos usos públicos/universais e privados/pessoais na representação da subjetividade feminina na escrita de Sylvia Plath e Adília Lopes, discute-se também o lugar do corpo sexuado feminino como lugar simbólico e institucional na dinâmica transacional da formulação subjetiva
metadata.dc.description.abstractother: The present thesis, based on the analysis of intertextual references to Sylvia Plath, addresses the influence of performance of female subjectivity in Plath’s work for the constitution of poetic personas and intertextuality in the poetics of Adília Lopes. By investigating how such performance is linked to a questioning of public/universal and private/personal uses of the representation of female subjectivity in the writing of Sylvia Plath and Adília Lopes, this work also discusses the place of the female sexuated body as a symbolic and institutional place in the transactional dynamics of subjective formulation
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/11600
Appears in Collections:POSLIT - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versão final.pdf2.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.