Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/12449
Title: Bem-estar docente: desafios e realizações da profissão
Authors: Rodrigues, Marília Alves
metadata.dc.contributor.advisor: Petry, Hélène Cécile
metadata.dc.contributor.members: Silveira, Elisabete Cristina Cruvello da
Rios, Flávia Mateus
Issue Date: 2019
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Este estudo tem como objetivo analisar como se dá a percepção dos professores de ensino fundamental I em relação ao bem-estar no exercício da profissão. Esta pesquisa foi realizada em uma escola pública no município de Tanguá em 2019. Em relação a metodologia fizemos uma pesquisa de campo, com entrevistas semiestruturadas com professores, atrelada a pesquisa bibliográfica para refletir sobre esta questão. O intuito deste estudo era entender a percepção de bem-estar e satisfação dos professores de ensino fundamental no âmbito da escola. Conclui-se que apesar de sofrerem algumas consequências, como: cansaço, insatisfação, falta de apoio da família do educando, entre outros, esses professores relatam, em sua maioria, apoio dos superiores e satisfação/realização profissional ao verem seus alunos conseguindo avançar no processo de aprendizagem.
metadata.dc.description.abstractother: This study aims to analyze how does the perception of teachers from the first elementary education works related to well-being in the practice of the occupation. This research was realized in a public school at the municipality of Tanguá in 2019. Regarding the methodology we did a field research, with semi-structured interviews with the teachers, linked to the bibliographical research to reflect on this question. The purpose of this study was to understand the perception of well-being and satisfaction of elementary school teachers within the school. It is concluded that although they suffer consequences such as: tiredness, dissatisfaction, lack of support from the family of the student, and others, these teachers mostly report support of the superiors and professional satisfaction/accomplishment when they see their students moving forward in the apprenticeship.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/12449
Appears in Collections:GSC - Trabalhos de Conclusão de Curso - Niterói

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - MARÍLIA ALVES RODRIGUES.pdf439.86 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons