Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/13818
Title: Biblioteconomia comparada: Brasil e Chile aspectos sobre formação profissional e mercado de trabalho
Other Titles: Library Science compared: Brazil and Chile vocational training and labor market aspects
Authors: Ramos, Jéssica Fabiana da Silva
Issue Date: 2018
Abstract: Este trabalho possui como objetivo compreender a área de Biblioteconomia e Ciência da Informação no âmbito de formação profissional e mercado de trabalho, através de uma análise comparativa entre os países Brasil e Chile, ambos localizados na América do Sul e relativamente próximos, porém com características bem distintas. Inicialmente, é apresentado um breve histórico sobre o ensino no Brasil, identificando a formação dos cursos de graduação, pós-graduação e o mercado de trabalho nos dias atuais. Partindo para o Chile, são demonstrados dados demográficos, geográficos e culturais, com o intuito de criar um panorama geral de suas principais características. Após esta introdução ao país, são evidenciados, da mesma forma realizada anteriormente com Brasil, a trajetória histórica, instituições de ensino e mercado de trabalho. Através da delimitação e análise das variáveis Índice de Desenvolvimento Humano (IDH), quantidade de cursos de graduação e pós- graduação oferecidos e média salarial, desenvolve-se a análise comparativa dos dois países, a fim de identificar potencialidades, dificuldades e expectativas para o futuro.
metadata.dc.description.abstractother: This paper has as a goal to understand the area of Library Science and Information Science in the scope of vocational training and the labor market, through a comparative analysis between the two countries of Brazil and Chile, both located in South America and relatively close, but with very distinct characteristics. Initially, a brief history of education in Brazil is presented identifying the creation of the undergraduate program, graduate program and job market currently. In regards to Chile, demographic, geographic and cultural data are presented, with the intent to create a general overview of its main characteristics. After that introduction to the country, it’s evidenced, in the same form used prior with Brazil, the historical trajectory, educational institutions and labor market. Through the delimitation and analysis of the variables Human Development Index (HDI), the number of undergraduate and postgraduate courses offered and average salaries, the comparative analysis in both countries is developed, with the intent to identify potentialities, difficulties and expectations for the future.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/13818
Appears in Collections:ENEBD - Anais do XLI Encontro Nacional de Estudantes de Biblioteconomia e Documentação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
508.pdf766.93 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons