Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1518
Title: Filosofia com crianças, autoformação e formação de professores
Authors: Rodrigues, Allan de Carvalho
metadata.dc.contributor.advisor: Marton, Silmara Lídia
metadata.dc.contributor.advisorco: Garcia, Alexandra
metadata.dc.contributor.members: Silva, Dagmar de Mello e
Süssekind, Maria Luiza
Issue Date: 18-Mar-2016
Abstract: Numa perspectiva de pesquisa que acolhe a escuta da polifonia dos professores e sua experiência num projeto de “filosofia com crianças”, pergunto-me acerca dos impactos dessa experiência filosófica no cotidiano dos professores, assim como no meu processo de formação. Nesse percurso, uma pesquisa bibliográfica me levou a conhecer as potencialidades da filosofia por meio de duas práticas educativas - a “Filosofia para Crianças” e a “Filosofia com Crianças”. Em diálogo com os professores, destaco as imagens do “ser fazer professor” e suas estratégias políticas e práticas emancipatórias no contexto escolar. Conexões entre essa forma de compreender o professor, seu processo autoformativo e os sentidos do filosofar foram identificadas, a partir das narrativas dos professores envolvidos no projeto de “Filosofia com Crianças” realizado numa escola pública de Angra dos Reis-RJ. Implicado nesse processo, explicito minha própria “autoformação”. Assim, a monografia ora apresentada é uma emergência do encontro entre “Formação de Professores”, “Autoformação” e “Filosofia com Crianças”.
metadata.dc.description.abstractother: In a research perspective of listening of the polyphony of the teachers and of their experience in "philosophy with children", I wonder about the impact of this philosophical experience in the daily life of teachers, as well as in my formation. Along the way, a literature search led me to learn about the potential of philosophy through two educational practices - the "Philosophy for Children" and the "Philosophy with Children". In dialogue with teachers, I highlight images of the "to be and do teacher" and their political strategies and emancipatory practices in the school context. Connections between this way of understanding the teacher, his self-formative process and the way of philosophizing were identified from the narratives of the teachers involved in the "Philosophy with Children" project conducted in a public school in Angra dos Reis, RJ. Implicated in this process, I leave explicit the my own "self-training". Thus, the thesis presented here is an emergency of the meeting between "Teacher Training", "Self-training" and "Philosophy with Children."
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1518
Appears in Collections:SGG- Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia_Allan2014-versaofinal.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.