Aviso de cookies

Neste site utilizamos cookies analíticos. Os cookies analíticos são utilizados para compreender como os visitantes interagem com o site. Eles ajudam a fornecer informações sobre métricas como número de visitantes, taxa de rejeição, origem do tráfego, etc.

  • Portal do Governo Brasileiro
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
View Item 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE com arquivos
  • View Item
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE com arquivos
  • View Item
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of AccessThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of Access

Statistics

View Usage Statistics
application/pdf

View/Open
RGuanabara.pdf (7.551Mb)

Collections
  • TEDE com arquivos

Statistics
Metadata
Show full item record
A GESTÃO DE RESÍDUOS SÓLIDOS E EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO MUNICÍPIO DE PETRÓPOLIS, RJ
Abstract
The current study analyzed the Integrated Solid Waste Management System (ISWMS) developed in Petrópolis, Rio de Janeiro, trying to identify the most relevant impacts of this system over the Piabanha watershed. This research also intended to evaluate the main environmental education projects developed in the municipality, dedicated to the solid waste subject. Interviews and analysis of public sector politics were conducted to build an evaluation matrix for these projects. The ISWMS analysis has showed some improvements since 2001 when the present controlled landfill was installed. However, some elements still causes direct or indirect impacts into the Piabanha watershed: (i) the improperly closure of the old dump site, where the leachate still leaks directly on Piabanha s tributaries rivers; (ii) the incineration of the healthcare waste, which may generate dioxin emissions, with risks to public health; (iii) the civil construction works waste, which is still dumped on the rivers margins; (iv) the inefficient waste collection system on poor communities, which may stimulate people to keep throwing waste on the rivers and (v) the lack of environmental education programs that include the solid waste subject and its roles. According to this evaluation, the project Petrópolis Recicla has been classified as inadequate based on the public politics analyzed. On the other hand, the project Araras Sem lixo was partially classified in accordance, when compared to the same public politics. To properly evaluate whether or not the improvements achieved in Petrópolis IWMS had reduced the impacts on the rivers water condition, it would be necessary, among other actions, to proceed with water quality analysis to compare with other studies.
[Texto sem Formatação]
Document type
Dissertação
Format
application/pdf
Subject(s)
Ciência ambiental
Análise de processos socioambientais
Percepção ambiental
Bacia hidrográfica
Educação Ambiental
Gestão de resíduos sólidos
Impacto ambiental
Solid waste management
Environmental education
Watershed
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17243
License Term
CC-BY-SA

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Epistemologia do meio ambiente: reflexões sobre a construção da racionalidade ambiental no curso de bacharelado em Ciência Ambiental da UFF 

    Teixeira, Allan de Souza Gama | Posted on: 2018
    Esta pesquisa teve por objetivo identificar quais os desafios o curso de Bacharelado em Ciência Ambiental UFF tem para avançar na construção de uma percepção da realidade complexa que compõem as interações socioambientais. ...
  • TRANSDISCIPLINARIDADE: UMA ABORDAGEM DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO INSTRUMENTO DE AMPLIAÇÃO DA CONSCIENTIZAÇÃO AMBIENTAL DOS ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL DE ESCOLAS PRIVADAS DE NITERÓI 

    Unknown author | Posted on: 27 jun. 2011
    This study proposes a transdisciplinary approach to environmental education as an instrument of knowledge aggregator and enhancer through an investigative study on the level of environmental awareness of 220 students in ...
  • Educação ambiental em uma escola integral do município de Angra dos Reis: as práticas e desafios de uma educadora ambiental 

    Cunha, Marise Paulina da Silva Alves | Posted on: 29 jul. 2016
    Esta pesquisa tem por objetivo analisar o modo como a educação ambiental vem sendo tratada em uma escola de tempo integral do município de Angra dos Reis, discutindo sua importância e procurando entender as práticas e ...
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contact Us

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram