• português (Brasil)
    • English
    • español
  • Español 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
Ver ítem 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • Ver ítem
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • Ver ítem
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Listar

Todo DSpaceComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresAsesor (es)TítulosMateriasDepartamentoProgramaTipoTipo (s) de accesoEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresAsesor (es)TítulosMateriasDepartamentoProgramaTipoTipo (s) de acceso

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Colecciones
  • TEDE sem arquivo

Estadísticas
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
CONTRADIÇÕES ENTRE CAPITAL E TRABALHO: CONCEPÇÕES DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO E TÉCNICO
Resumen
This dissertation has the general objective of analyzing the conceptions of technologic education dating from the educational policy during Fernando Henrique Cardoso s government, mediated by Decree n. 2.208/97. The text is structured in three chapters. The first one analyzes political economy within world context, in general, and in Brazil in particular, pointing out the effects of the economic disturbances in work market. In the second one, it is analyzed the relationship between work and education, also the relationship among work, sciences and technology so as to understand the role of science, of know-how and technology in human culture global structure and how this relationship has been confiscated by capital. Then, historical rebuilding of professional education in Brazil is pointed out, having as focus of analysis federal net technical schools. Lastly, it is revealed the movement of the pedagogical thought facing professional education and its done in everyday academic CEFET/RJ. The research results show that the reform brings forward a productivist and dual vision of education, coming close to the conception of human capital , inducing institutions pertaining to the Technologic Education Federal Net to adapt to work market.
[Texto sem Formatação]
Tipo de documento
Dissertação
Formato
application/pdf
Sujeta/Sujeto(s)
Ensino técnico
Ensino profissional
Centro Federal de Educação Tecnológica do Rio de Janeiro
Escola técnica
Política educacional
Estado
Capital e trabalho
Educação e trabalho
Brasil
Rio de Janeiro (Estado)
State
Capital and work
Technologic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17572
Término de licencia
CC-BY-SA
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contacto

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram