A FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTE EM JUIZ DE FORA ; CONSTRUINDO A "ESCOLA DO CAMINHO NOVO" ?
Educação permanente
Escola
Formação docente
Formação Continuada
Escola democrática
Escola do Caminho Novo
Centro de Formação do Professor
Brasil
Teacher development centre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abstract
The present work was aimed at analysing whether the formation process, as
developed by the Centro de Formação do Professor - a Teacher
Development Centre - and in accordance with the view of some of the school
players, contributed to the construction of the Escola do Caminho Novo , a concept
which meant assuring qualified education to all people. In order to do so, qualitative
research was carried out, comprising the analysis of official documents from the
Municipal Secretariat of Education and semi-structured interviews with the people
involved in the process. Data analysis suggests that teachers' discussion should
focus on how the teachers' continued formation activities are organized rather than
where they are organized. Contrary to the literature found on the subject, which relies
on a classical model of formation happening outside the school environment and
which little contributes to significant changes in the school context, the interviewed
teachers agreed that the meetings at the Centro de Formação do Professor
translated into moments of reflexion and action, making it possible for them to
improve the teaching-learning process. The data also revealed that, despite the fact
that such opportunity was not offered to all the teaching staff, the Centro de
formação do Professor represented an enabling proposal for some teachers to pave
a new way in their classroom, even though the fulfilment of the Escola do
Caminho Novo as a proposal for the municipal teaching system is still a challenge.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
DissertaçãoFormat
application/pdf
Subject(s)
Formação de professorEducação permanente
Escola
Formação docente
Formação Continuada
Escola democrática
Escola do Caminho Novo
Centro de Formação do Professor
Brasil
Teacher development centre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formação sensível: contribuições das danças circulares para a formação de educadores
Bijalba, Chali Paes | Posted on: 2021O presente trabalho teve como objetivo identificar contribuições da prática de Danças Circulares para a formação de estudantes do curso de Pedagogia, futuros educadores. O estudo contemplou, em uma primeira parte, o ... -
Pedagogia da alternância: Da formação discente à formação docente
Emygdio, Rogerio Vidal | Posted on: 2017O presente texto tem por finalidade abordar o processo de formação docente, na CEFFA CEA Rei Alberto I, um espaço público de ensino, nos níveis Fundamental e Médio, onde se desenvolve a Pedagogia da Alternância. Inicialmente, ... -
Percursos da Formação: A experiência de formação em serviço no Programa de Educação Juvenil (SME/RJ) no período 1995 -1997
Unknown authorEste estudio es la memoria de la experiencia de formación en servicio vivida por la autora con las profesoras del Programa de Educação Juvenil PEJ, en el período de 1995 a 1997. Este experimento se realizó en el ámbito ...