Aviso de cookies

Neste site utilizamos cookies analíticos. Os cookies analíticos são utilizados para compreender como os visitantes interagem com o site. Eles ajudam a fornecer informações sobre métricas como número de visitantes, taxa de rejeição, origem do tráfego, etc.

  • Portal do Governo Brasileiro
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
View Item 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of AccessThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of Access

Statistics

View Usage Statistics

Collections
  • TEDE sem arquivo

Statistics
Metadata
Show full item record
A FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTE EM JUIZ DE FORA ; CONSTRUINDO A "ESCOLA DO CAMINHO NOVO" ?
Abstract
The present work was aimed at analysing whether the formation process, as developed by the Centro de Formação do Professor - a Teacher Development Centre - and in accordance with the view of some of the school players, contributed to the construction of the Escola do Caminho Novo , a concept which meant assuring qualified education to all people. In order to do so, qualitative research was carried out, comprising the analysis of official documents from the Municipal Secretariat of Education and semi-structured interviews with the people involved in the process. Data analysis suggests that teachers' discussion should focus on how the teachers' continued formation activities are organized rather than where they are organized. Contrary to the literature found on the subject, which relies on a classical model of formation happening outside the school environment and which little contributes to significant changes in the school context, the interviewed teachers agreed that the meetings at the Centro de Formação do Professor translated into moments of reflexion and action, making it possible for them to improve the teaching-learning process. The data also revealed that, despite the fact that such opportunity was not offered to all the teaching staff, the Centro de formação do Professor represented an enabling proposal for some teachers to pave a new way in their classroom, even though the fulfilment of the Escola do Caminho Novo as a proposal for the municipal teaching system is still a challenge.
[Texto sem Formatação]
Document type
Dissertação
Format
application/pdf
Subject(s)
Formação de professor
Educação permanente
Escola
Formação docente
Formação Continuada
Escola democrática
Escola do Caminho Novo
Centro de Formação do Professor
Brasil
Teacher development centre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17598
License Term
CC-BY-SA

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Formação sensível: contribuições das danças circulares para a formação de educadores 

    Bijalba, Chali Paes | Posted on: 2021
    O presente trabalho teve como objetivo identificar contribuições da prática de Danças Circulares para a formação de estudantes do curso de Pedagogia, futuros educadores. O estudo contemplou, em uma primeira parte, o ...
  • Pedagogia da alternância: Da formação discente à formação docente 

    Emygdio, Rogerio Vidal | Posted on: 2017
    O presente texto tem por finalidade abordar o processo de formação docente, na CEFFA CEA Rei Alberto I, um espaço público de ensino, nos níveis Fundamental e Médio, onde se desenvolve a Pedagogia da Alternância. Inicialmente, ...
  • Percursos da Formação: A experiência de formação em serviço no Programa de Educação Juvenil (SME/RJ) no período 1995 -1997 

    Unknown author
    Este estudio es la memoria de la experiencia de formación en servicio vivida por la autora con las profesoras del Programa de Educação Juvenil PEJ, en el período de 1995 a 1997. Este experimento se realizó en el ámbito ...
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contact Us

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram