Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1796
Title: Modelo de autoavaliação da qualidade dos serviços de saúde com base nas metodologias de acreditação hospitalar: um enfoque em gestão de pessoas
Authors: Santos, Saulo da Silva
metadata.dc.contributor.advisor: França, Sergio Luiz Braga
metadata.dc.contributor.members: Vieira, Fernando de Oliveira
Oliveira, Saulo Barbara de
Issue Date: 29-Jan-2016
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Esta dissertação trata da elaboração de um modelo de autoavaliação da gestão da qualidade, com enfoque em padrões de Gestão de Pessoas, no ambiente hospitalar. Inicialmente foi realizada uma pesquisa no intuito de identificar as principais ideias e características dos estudos relacionados à avaliação da qualidade dos serviços de saúde, com maior ênfase na acreditação hospitalar, bem como um comparativo entre as metodologias de acreditação ONA e JCI/CBA. Através de um estudo de caso, com caráter exploratório e a aplicação de um questionário a gestores hospitalares de um hospital universitário, foi possível avaliar a adequabilidade dos padrões que iriam compor o modelo final de autoavaliação; produto final desta dissertação. Os resultados obtidos apontaram que os gestores participantes da pesquisa entendem a relevância do estabelecimento de padrões que apoiem na gestão e acompanhamento da instituição, com vistas ao desenvolvimento e aprimoramento contínuo.
metadata.dc.description.abstractother: This dissertation deals with the development of a self-assessment model of quality management, focusing on standards of people management in the hospital setting. Initially a survey in order to identify the main ideas and characteristics of studies related to the evaluation of the quality of health services was carried out, with greater emphasis on hospital accreditation, as well as a comparison between the accreditation methodologies ONA and JCI/CBA. Through a case study, with exploratory and applying a questionnaire to hospital managers of a university hospital, it was possible to assess the adequacy of standards that would compose the final model of self-assessment; final product of this work. The results showed that participants of research managers understand the importance of setting standards to support the management and monitoring of the institution, with a view to the development and continuous improvement.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/1796
Appears in Collections:MSG - Teses e Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERT SAULO DA SILVA SANTOS.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.