CICLOS E SUCESSO ESCOLAR: QUESTÕES TEÓRICAS E PRÁTICAS
Avaliação educacional
Sucesso escolar
Fracasso escolar
Rendimento escolar
Evasão escolar
Ensino fundamental
Observação participante
Brasil
Cycles
Educational success
Participant observation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abstract
This research has had the aims to investigate what is understood as achieving educational
success in the vision of teachers, parents and students, and discuss the proposal of evaluation
of the cycles in the Municipal School of Niterói, RJ, Professor Marcos Waldemar de Freitas
Reis, approaching the reorganization of the time and of the school space, including the
Rearrangement of the students, and its condition to contribute, or not, to the educational
success of the students. The investigation was held in the cited school, which offers the 1st
segment of Fundamental Teaching, therefore, 1st and 2nd cycles. The methodological
procedures were oriented by the participant observation of the researcher, favored by her
work as Educational Tutor of the school and by the opportunity of analyzing possible
interfaces between the organization in cycles and the educational success achieved by the
students. The social representations shared by the students, education professionals and
parents have subsided the analyses. In the fundamentals, we have included the indexes of
evasion and failure in the beginning school years, in Brazil, the role of the public school in
face of the paradigm of the school that is a reproduction of the social classes and of the
learning cycles. In the results of the analyses, we have observed that the organization of the
school in cycles can be translated in educational success for the students. However, the
dialogue between the theories and practices and the collective work a necessary at its
implementation.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
DissertaçãoFormat
application/pdf
Subject(s)
EducaçãoAvaliação educacional
Sucesso escolar
Fracasso escolar
Rendimento escolar
Evasão escolar
Ensino fundamental
Observação participante
Brasil
Cycles
Educational success
Participant observation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Evasão e infrequência escolar: análise das causas da infrequência e evasão escolar no ensino fundamental no Município de Macaé
Pinto, Adriana Tavares | Posted on: 2013Neste trabalho discutiremos o que leva o aluno à infrequência ou evasão escolar, o que causa seu desinteresse pela escola e a relação disso com a sociedade, o Estado e a família. Este trabalho tem também o objetivo dar ... -
Bibliotecas escolares e políticas públicas no Brasil: um estudo da aplicação do PNBE em uma biblioteca escolar do município de Niterói
Pereira, Elaine Passos | Posted on: 2015A questão principal desta pesquisa é identificar as contribuições do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) para o fortalecimento da Biblioteca Escolar e a formação de leitores em uma escola da rede pública de ensino ... -
Um estudo sobre a violência escolar: caminhos de superação da violência escolar através da comunicação não violenta
Silva, Kamilly Vieira Cardoso da | Posted on: 2018Este trabalho é fruto de estudo através de revisões bibliográficas sobre a violência escolar na perspectiva de pensamento de diversos autores. Foram identificadas diversas correntes defendidas por estes autores, demonstrando ...