• português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
View Item 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of AccessThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of Access

Statistics

View Usage Statistics

Collections
  • TEDE sem arquivo

Statistics
Metadata
Show full item record
CICLOS E SUCESSO ESCOLAR: QUESTÕES TEÓRICAS E PRÁTICAS
Abstract
This research has had the aims to investigate what is understood as achieving educational success in the vision of teachers, parents and students, and discuss the proposal of evaluation of the cycles in the Municipal School of Niterói, RJ, Professor Marcos Waldemar de Freitas Reis, approaching the reorganization of the time and of the school space, including the Rearrangement of the students, and its condition to contribute, or not, to the educational success of the students. The investigation was held in the cited school, which offers the 1st segment of Fundamental Teaching, therefore, 1st and 2nd cycles. The methodological procedures were oriented by the participant observation of the researcher, favored by her work as Educational Tutor of the school and by the opportunity of analyzing possible interfaces between the organization in cycles and the educational success achieved by the students. The social representations shared by the students, education professionals and parents have subsided the analyses. In the fundamentals, we have included the indexes of evasion and failure in the beginning school years, in Brazil, the role of the public school in face of the paradigm of the school that is a reproduction of the social classes and of the learning cycles. In the results of the analyses, we have observed that the organization of the school in cycles can be translated in educational success for the students. However, the dialogue between the theories and practices and the collective work a necessary at its implementation.
[Texto sem Formatação]
Document type
Dissertação
Format
application/pdf
Subject(s)
Educação
Avaliação educacional
Sucesso escolar
Fracasso escolar
Rendimento escolar
Evasão escolar
Ensino fundamental
Observação participante
Brasil
Cycles
Educational success
Participant observation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18186
License Term
CC-BY-SA

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evasão e infrequência escolar: análise das causas da infrequência e evasão escolar no ensino fundamental no Município de Macaé 

    Pinto, Adriana Tavares | Posted on: 2013
    Neste trabalho discutiremos o que leva o aluno à infrequência ou evasão escolar, o que causa seu desinteresse pela escola e a relação disso com a sociedade, o Estado e a família. Este trabalho tem também o objetivo dar ...
  • Bibliotecas escolares e políticas públicas no Brasil: um estudo da aplicação do PNBE em uma biblioteca escolar do município de Niterói 

    Pereira, Elaine Passos | Posted on: 2015
    A questão principal desta pesquisa é identificar as contribuições do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) para o fortalecimento da Biblioteca Escolar e a formação de leitores em uma escola da rede pública de ensino ...
  • Um estudo sobre a violência escolar: caminhos de superação da violência escolar através da comunicação não violenta 

    Silva, Kamilly Vieira Cardoso da | Posted on: 2018
    Este trabalho é fruto de estudo através de revisões bibliográficas sobre a violência escolar na perspectiva de pensamento de diversos autores. Foram identificadas diversas correntes defendidas por estes autores, demonstrando ...
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contact Us

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram