IMPLEMENTAÇÃO DE UMA ÁREA DE PROTEÇÃO AMBIENTAL NA BAÍA DE SEPETIBA, RIO DE JANEIRO : EDUCAÇÃO PARA O AMBIENTE
Educação ambiental
Meio ambiente
Áreas Protegidas
Ensino fundamental
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
Abstract
This research aims to evaluate the relationship between the
community that lives on the shores of baia de Sepetiba and
conservation unit called Environmental Protection Area ( APA das
Brisas). The conservation unit s main purpose is to use environmental
planning for productive activities, to allow for natural resources
conservation. It is necessary to know the social environmental pattern
of the community and perform educational activities to implement the
unit. The area is privately owned but is overseen by a local authority
from Rio de Janeiro City Hall. The activities were held in two public
schools, in math and sciences classes with seventy-two students of
sixth and seventh grades. Data obtained in schools showed that
protected areas are a topic that can be used as environmental sources
by teachers to help the discussion about citizenship. The data
collected in the local community showed that they did not know the
conservation unit, but that neighborhood associations and the
administration staff of Rio de Janeiro City Hall could work together
to change this scenario.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
DissertaçãoFormat
application/pdf
Subject(s)
Ciência ambientalEducação ambiental
Meio ambiente
Áreas Protegidas
Ensino fundamental
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Epistemologia do meio ambiente: reflexões sobre a construção da racionalidade ambiental no curso de bacharelado em Ciência Ambiental da UFF
Teixeira, Allan de Souza Gama | Posted on: 2018Esta pesquisa teve por objetivo identificar quais os desafios o curso de Bacharelado em Ciência Ambiental UFF tem para avançar na construção de uma percepção da realidade complexa que compõem as interações socioambientais. ... -
TRANSDISCIPLINARIDADE: UMA ABORDAGEM DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL COMO INSTRUMENTO DE AMPLIAÇÃO DA CONSCIENTIZAÇÃO AMBIENTAL DOS ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL DE ESCOLAS PRIVADAS DE NITERÓI
Unknown author | Posted on: 27 jun. 2011This study proposes a transdisciplinary approach to environmental education as an instrument of knowledge aggregator and enhancer through an investigative study on the level of environmental awareness of 220 students in ... -
Educação ambiental em uma escola integral do município de Angra dos Reis: as práticas e desafios de uma educadora ambiental
Cunha, Marise Paulina da Silva Alves | Posted on: 29 jul. 2016Esta pesquisa tem por objetivo analisar o modo como a educação ambiental vem sendo tratada em uma escola de tempo integral do município de Angra dos Reis, discutindo sua importância e procurando entender as práticas e ...