xmlui.metadata.dc.creator | Souza, Luciane Barboza de | |
xmlui.metadata.dc.date.accessioned | 2021-03-10T20:44:50Z | |
xmlui.metadata.dc.date.available | 2006-07-13 | |
xmlui.metadata.dc.date.available | 2021-03-10T20:44:50Z | |
xmlui.metadata.dc.identifier.uri | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18526 | |
xmlui.metadata.dc.description.abstract | The present study had as objective to investigate the social representations of the Mathematics in function of the sex and of the gender. The differences among the two terms are being proposed by researchers and professionals worried with the form by the which the individual differences are appraised. In fact, the sex has been predominantly used to describe differences between men and women with base in the biological aspect, while gender refers the one I
correlate psychological. In that sense the individuals can be compared by the ownership of different indexes of manliness and femininity. It appears the interest then for the study of the social representations of the Mathematics, as
area traditionally, and exclusively destined to the men and having a growing entrance of women, in the last decades, in graduation course. Using PAQ - personal attributes questionnaire, that assess the participants' level of masculinity and femininity, 152 university students of both sexes (76 men and 76 women, with medium age 21,57 years old, belonging to different courses of graduation of Mathematics of the state of Rio de Janeiro. The social
representation of the Mathematics was considered previously starting from four dimensions established: affective, school, social and instrumental. The comparison with base in the sex, using the qui-square test, it allowed to identify differences significant frequency with that men and women represent the
Mathematics in the four considered dimensions. The same happened in relation to the comparison starting from the masculinity (individuals with low and high masculinity degree). in relation to the femininity, however, they were not found
significant differences. The data analysis allowed then identify the pertinence of analysis of the social representations of the Mathematics starting from the ownership of attributes considered as masculine or feminine, in spite of still
there to be adaptation of the use of the sex as independent variable. There are pointed limitations of this study and suggestions for future studies. | eng |
xmlui.metadata.dc.format | application/pdf | por |
xmlui.metadata.dc.language | por | por |
xmlui.metadata.dc.rights | Acesso Aberto | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Representação Social | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Matemática | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Social Representation | eng |
xmlui.metadata.dc.subject | Mathematic | eng |
xmlui.metadata.dc.title | A Representação Social da Matemática em função do sexo e do gênero | por |
xmlui.metadata.dc.title.alternative | The Social Representation of Mathematics in
consequence of sex and gender | eng |
xmlui.metadata.dc.type | Dissertação | por |
xmlui.metadata.dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
xmlui.metadata.dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Educação | por |
xmlui.metadata.dc.publisher.department | Educação | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.advisor1 | Rangel, Mary Terezinha A. Simen | |
xmlui.metadata.dc.contributor.advisor1ID | CPF:09176772772 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1 | Mettrau, Marsyl Bulkool | |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1ID | CPF:06552218753 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769761A4 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2 | Cordeiro Filho, Francisco | |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2ID | CPF:05455872566 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783480T6 | por |
xmlui.metadata.dc.creator.ID | CPF:03805731728 | por |
xmlui.metadata.dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4746557J1 | por |
xmlui.metadata.dc.description.resumo | O presente estudo teve como objetivo investigar as representações sociais da Matemática em função do sexo e do gênero. A distinção entre os dois termos vem sendo proposta por pesquisadores e profissionais preocupados com a forma pela qual as diferenças individuais são avaliadas. De
fato, o sexo tem sido predominantemente utilizado para descrever diferenças entre homens e mulheres com base no aspecto biológico, enquanto que gênero se refere a um correlato psicológico. Nesse sentido os indivíduos podem ser
comparados pela posse de diferentes índices de masculinidade e feminilidade. Surge então o interesse pelo estudo das representações sociais da Matemática, como área tradicionalmente exclusivamente destinada aos homens e que tem tido uma crescente entrada de mulheres, nas últimas
décadas, em curso de graduação. Utilizando o PAQ questionário de atributos pessoais, foi mensurado o nível de masculinidade e de feminilidade dos participantes, 152 estudantes universitários de ambos os sexos (76 homens e
76 mulheres, com idade média de 21,57 anos, pertencentes a diferentes cursos de graduação de Matemática do estado do Rio de Janeiro. A representação social da Matemática foi considerada a partir de quatro dimensões previamente
estabelecidas: afetiva, escolar, social e instrumental. A comparação com base no sexo, utilizando o teste qui-quadrado, permitiu identificar diferenças significativas freqüência com que homens e mulheres representam a Matemática nas quatro dimensões consideradas. O mesmo ocorreu em relação à comparação a partir da masculinidade (indivíduos com baixa e com alta masculinidade). Em relação à feminilidade, entretanto, não foram encontradas diferenças significativas. A análise dos dados permitiu então concluir pela
pertinência de análise das representações sociais da Matemática a partir da posse de atributos socialmente considerados como masculinos ou femininos, apesar de ainda haver adequação da utilização do sexo como variável
independente. São apontadas limitações deste estudo e sugestões para estudos futuros. | por |
xmlui.metadata.dc.rights.license | CC-BY-SA | pt_BR |