PEDAGOGIA DA TERRA : O CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO DE MINAS GERAIS
Políticas públicas
Formação de professor
Educação rural
Educação infantil
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra
MST
Movimentos Sociais
Formação docente
Educação do campo
Social movements
Teacher training
Education field
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abstract
This dissertation was intended to characterize the current Pedagogy of the Earth in
Minas Gerais, implemented by the MST in partnership with the Federal University of
Minas Gerais (UFMG). In the act's implementation of the course there was the
accession of other social movements of the field, linked to Via Campesina in Brazil. We
try to analyze the principles of political-educational project for training, and the process
of implementation of this course, which has as main goal the training of educators to
work in schools in the field. In that sense, it is necessary to know the experience of
teacher training in order to understand the parameters in which it occurs, considering
that there are many challenges for the implementation of a proposal of this stamp. For
this, a search was conducted qualitative in nature, with the procedural tools for data
collection to analysis of documents, semi-structured interviews and implementation of
questionnaires. Data from research shows that the course Pedagogy of the Earth, despite
the challenges that are set in their implementation, is for students enrolled in it an
opportunity to construct and carry out in practice the Field of Education, for many
years, as demanded by the social movements field, and represent a further step in the
struggle for the realization of public policies for teacher training, targeted to schools of
the field.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
DissertaçãoFormat
application/pdf
Subject(s)
EducaçãoPolíticas públicas
Formação de professor
Educação rural
Educação infantil
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra
MST
Movimentos Sociais
Formação docente
Educação do campo
Social movements
Teacher training
Education field
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
O programa de educação pelo trabalho na saúde (Pet-Saúde) como estratégia de educação permanente para profissionais do SUS
Rosa, Malena Storani Gonçalves | Posted on: 2016O presente trabalho teve por objetivo avaliar o PET-saúde como estratégia de educação permanente para os profissionais/preceptores dos serviços de saúde do município de Niterói. Pretendeu-se identificar e caracterizar as ... -
Mídia e educação: a internet como uma ferramenta pedagógica para professores da educação de jovens e adultos (EJA)
Teixeira, Ramon Diniz | Posted on: 2013Este trabalho de conclusão de curso visa compreender a relação que a mídia vem fazendo com a sociedade desde seu surgimento e, pensar em um modo de viabilizar a internet - a mídia escolhida para ser abordada - como uma ... -
Expansão da educação superior no Brasil: acesso e permanência de egressos da Educação de jovens e adultos na Universidade Federal do Maranhão
Gomes, Werlang Cutrim | Posted on: 2019Esta pesquisa discute a expansão da educação superior no Brasil, o acesso e a permanência de egressos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Os objetivos voltaram-se para analisar ...