Aviso de cookies

Neste site utilizamos cookies analíticos. Os cookies analíticos são utilizados para compreender como os visitantes interagem com o site. Eles ajudam a fornecer informações sobre métricas como número de visitantes, taxa de rejeição, origem do tráfego, etc.

  • Portal do Governo Brasileiro
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
View Item 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of AccessThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of Access

Statistics

View Usage Statistics

Collections
  • TEDE sem arquivo

Statistics
Metadata
Show full item record
AS RAZÕES DA DESCONTINUIDADE: CENTRALIZAÇÃO E DESCENTRALIZAÇÃO DO ENSINO NO ESTADO DO RIO DE JANEIRO - O EXEMPLO DE PARACAMBI
Abstract
The aim of this work is to identify the reasons that led the state educational system in Rio de Janeiro to a permanent crisis. Such crisis was observed either in the (lack of)control of the government acts or in the failure to accomplish its responsibilities to offer high school education to the student population of the state. The study of the formation of federalism in Brazil, since the beginning of the Republic, will point out the definition of the historical and political scene showing how this process developed in the relations between the State and the society. The characterization of the Brazilian federalism will support the main discussion of this work.In the historical search for the evidences of the state educational systemic crisis, the analysis of this theme starts from the recognition that the processes of centralization decentralization of education will cause a discontinuous movement of governamental acts, isolating the educational plans, between the years 1975 ( the beginning of the political union between the states of Guanabara and Rio de Janeiro ) and 1998. Starting from the articulations of centralization decentralization of education in Brazil and in the state of Rio de Janeiro, the example of the city of Paracambi will be presented as a possibility of observing the experience of education managed by the municipality found in this city. It will also show how the institutional relations among the federal, state and municipal levels were established.
[Texto sem Formatação]
Document type
Dissertação
Publisher
Universidade Federal Fluminense
Format
application/pdf
Subject(s)
Federalismo brasileiro
Centralização descentralização do ensino
Sistema educacional RJ
Planejamento educacional
Municipalização do ensino
Brazilian federalism
Centralization Decentralization of Education
Educational system RJ
Educational planning
Education managed by the municipality
Educação e Estado - Brasil
Escolas - Descentralização - Brasil
Ensino - Paracambi, RJ
Municipalização - Rio de Janeiro (RJ)
Reforma do ensino - Rio de Janeiro (RJ)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18835
License Term
CC-BY-SA

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • O alcoolismo no trânsito e o ensino de química: a proposta de um experimento que simula o funcionamento de um bafômetro para o ensino de reações de oxirredução no ensino médio 

    Reis, Marcos Vinícios dos | Posted on: 2020
    Com as recentes mudanças sofridas pela legislação brasileira de trânsito que trata do consumo do álcool (BRASIL, 2012) e considerando o crescente número de casos de acidentes envolvendo jovens sob os efeitos da embriaguez ...
  • Ensino das Leis de Kepler através das metodologias ativas ensino sob medida e instrução pelos colegas com a utilização do software GeoGebra: uma adaptação ao ensino remoto 

    Matos, Ana Patrícia de Paula | Posted on: 2021
    Este trabalho apresenta um produto educacional desenvolvido para o ensino das Leis de Kepler através das metodologias ativas ensino sob medida e instrução pelos colegas, utilizando TDICs como ferramentas de ensino ...
  • Novo Ensino Médio: uma análise crítica sobre a reforma do ensino médio no Brasil e seus impactos no ensino de Física 

    Dias, Marx Loureiro
    A reputação do ensino brasileiro nunca foi das melhores. Os alunos sentem que o ensino é ruim, os profissionais de educação se sentem desvalorizados e sem condições dignas de trabalho, o que acaba gerando frustração em ...
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contact Us

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram