xmlui.metadata.dc.creator | Cesário, Lia Bahia | |
xmlui.metadata.dc.date.accessioned | 2021-03-10T20:46:00Z | |
xmlui.metadata.dc.date.available | 2010-07-21 | |
xmlui.metadata.dc.date.available | 2021-03-10T20:46:00Z | |
xmlui.metadata.dc.date.issued | 2009-05-01 | |
xmlui.metadata.dc.identifier.uri | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18923 | |
xmlui.metadata.dc.description.abstract | The theme of this work is the relation between culture and industry in Brazil, departing
from the analysis of the dynamics of the Brazilian cinematographic field. The research
focuses on the relationship between Brazilian state and the industrialization of Brazilian
cinema during the years 2000. A new reading of the main historical milestones of the
industrialization of national cinema supports the creation of an adequate frame to
understand the patterns of state intervention in the cinematographic field. With such
referential, we explore the connections and disconnections among discourses, practices
and regulatory policies towards the Brazilian audiovisual in globalization times. The
preservation of the distinction places in the audiovisual media derives not only from the
incoherence between discourses and practices but also from an incomplete process of
institutionalization of the state intervention. However, we cannot affirm that Brazil
remained immune to the tendency of blurred frontiers in audiovisual media. The
experience of Globo Filmes, driven by private interests, puts in evidence the potentiality
for transit between cinema and television and vice-versa. Thus, the irregularities in state
intervention gave room to the rise of attempts to make a Brazilian audiovisual industry
feasible, but not to a state policy of permanent building of mediations between culture
and economy. | eng |
xmlui.metadata.dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | |
xmlui.metadata.dc.format | application/pdf | por |
xmlui.metadata.dc.language | por | por |
xmlui.metadata.dc.rights | Acesso Aberto | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Cinema | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Audiovisual | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Indústria | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Cultura | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Estado | por |
xmlui.metadata.dc.subject | Cinema | eng |
xmlui.metadata.dc.subject | Audiovisual | eng |
xmlui.metadata.dc.subject | Industry | eng |
xmlui.metadata.dc.subject | Culture | eng |
xmlui.metadata.dc.subject | State | eng |
xmlui.metadata.dc.title | Uma análise do campo cinematográfico brasileiro sob a perspectiva industrial | por |
xmlui.metadata.dc.type | Dissertação | por |
xmlui.metadata.dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
xmlui.metadata.dc.publisher.program | Programa de Pós-graduação em Comunicação | por |
xmlui.metadata.dc.publisher.department | Comunicação | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.advisor1 | Silva, Antonio Carlos Amâncio da | |
xmlui.metadata.dc.contributor.advisor1ID | CPF:24743518768 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798655Z6 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1 | Luca, Luiz Gonzaga Assis de | |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1ID | CPF:11165572022 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1116557203040519 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2 | Silva, João Guilherme Barone Reis e | |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2ID | CPF:36945481022 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3694548102247717 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee3 | Enne, Ana Lucia Silva | |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee3ID | CPF:01915982758 | por |
xmlui.metadata.dc.contributor.referee3Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700782D7 | por |
xmlui.metadata.dc.creator.ID | CPF:65741209122 | por |
xmlui.metadata.dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6574120918399316 | por |
xmlui.metadata.dc.description.resumo | O presente trabalho tematiza a relação entre cultura e indústria no Brasil a partir da
análise das dinâmicas do campo cinematográfico brasileiro. A pesquisa enfoca a relação
do Estado com a industrialização do cinema brasileiro nos anos 2000. Para tanto, a
releitura dos principais marcos históricos da industrialização do cinema nacional
subsidia a elaboração de uma moldura propícia à compreensão dos padrões de
intervenção estatal no campo cinematográfico. Com base nesse referencial, exploram-se
as conexões e desconexões entre os discursos, práticas e políticas regulatórias para o
audiovisual nacional em tempos de globalização. A preservação dos lugares de distinção
dos meios audiovisuais decorre não só de incoerências entre discursos e práticas, mas
também de um processo incompleto de institucionalização da intervenção pública. No
entanto, não se pode afirmar que o Brasil permaneceu imune às tendências de
borramento das fronteiras dos meios audiovisuais. A experiência da Globo Filmes,
movida por interesses privados, evidencia o potencial do trânsito entre cinema e
televisão e vice-versa. Assim, as irregularidades na intervenção estatal deram vez ao
surgimento de ensaios de viabilização de uma indústria audiovisual brasileira, mas não a
uma política de Estado para a construção permanente das mediações entre cultura e
economia. | por |
xmlui.metadata.dc.rights.license | CC-BY-SA | pt_BR |