RELAÇÕES HISTÓRICAS DE PRECEDÊNCIA COMO ORIENTAÇÕES PARA O ENSINO MÉDIO DE QUÍMICA: A NOÇÃO CLÁSSICA DE VALÊNCIA E O LIVRO DIDÁTICO DE QUÍMICA
Valência
Livro Didático
Science Education
Valence
Chemistry Books
Química
Ensino médio
Ensino de Ciências
Valência
Livro Didático
Science Education
Valence
Chemistry Books
Química
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abstract
The study develops a framework for examining the way the classic notion of valency is adapted by the secondary teaching chemistry curricula. The analysis is based upon twenty-seven new and old textbooks. The textbooks are divided in three categories: new Secondary Teaching (ensino médio), new Primary Teaching (ensino fundamental) and old Secondary Teaching (ensino secundário). For aiding the analysis of the textbooks in how they appropriate the history of the concept it is presented a rational reconstruction of the classic notion of valency. The methodological approach uses precedence matrices and conceptual maps to verify the use of a specific precedence relationship, characterized as [A, P, L], which refers to the themes: atomistics, chemical periodicity and chemical bonding. This precedence relationship composes what is called the "hard nucleus" of the didactic strategy addressed by the authors for learning the themes related to the structure of matter. A counterpoint to what is found in the current books is observed in the books of the old Secondary Teaching, in which precedence [A, P, L] is not observed. In that sense, it is considered that the material of Chemical Bond Approach Committee CBA was a strong influence for the implementation of that precedence. It is also noticed that there is a prevalence of using the history as an organizing axis in the presentation of the themes related to the quantum mechanics, but that most textbooks lacked a history precedence and did not deal with the conceptual understanding. As an alternative way to the predominant organization observed it is proposed a strategy based in the history of the classic notion of valency.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
DissertaçãoPublisher
Universidade Federal Fluminense
Format
application/pdf
Subject(s)
Ensino de CiênciasValência
Livro Didático
Science Education
Valence
Chemistry Books
Química
Ensino médio
Ensino de Ciências
Valência
Livro Didático
Science Education
Valence
Chemistry Books
Química
Ensino médio
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
O alcoolismo no trânsito e o ensino de química: a proposta de um experimento que simula o funcionamento de um bafômetro para o ensino de reações de oxirredução no ensino médio
Reis, Marcos Vinícios dos | Posted on: 2020Com as recentes mudanças sofridas pela legislação brasileira de trânsito que trata do consumo do álcool (BRASIL, 2012) e considerando o crescente número de casos de acidentes envolvendo jovens sob os efeitos da embriaguez ... -
Ensino das Leis de Kepler através das metodologias ativas ensino sob medida e instrução pelos colegas com a utilização do software GeoGebra: uma adaptação ao ensino remoto
Matos, Ana Patrícia de Paula | Posted on: 2021Este trabalho apresenta um produto educacional desenvolvido para o ensino das Leis de Kepler através das metodologias ativas ensino sob medida e instrução pelos colegas, utilizando TDICs como ferramentas de ensino ... -
Novo Ensino Médio: uma análise crítica sobre a reforma do ensino médio no Brasil e seus impactos no ensino de Física
Dias, Marx LoureiroA reputação do ensino brasileiro nunca foi das melhores. Os alunos sentem que o ensino é ruim, os profissionais de educação se sentem desvalorizados e sem condições dignas de trabalho, o que acaba gerando frustração em ...