Aviso de cookies

Neste site utilizamos cookies analíticos. Os cookies analíticos são utilizados para compreender como os visitantes interagem com o site. Eles ajudam a fornecer informações sobre métricas como número de visitantes, taxa de rejeição, origem do tráfego, etc.

  • Portal do Governo Brasileiro
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • Português (Brasil)
    • English
    • Español
  • Login
          AJUDA
Pesquisa
avançada
     
View Item 
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
  •   RIUFF
  • TEDE - Migração
  • TEDE sem arquivo
  • View Item
JavaScript está desabilitado no seu navegador. Algumas funcionalidades deste site podem não funcionar.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of AccessThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorsTitlesSubjectsDepartmentProgramTypeType of Access

Statistics

View Usage Statistics

Collections
  • TEDE sem arquivo

Statistics
Metadata
Show full item record
O LUGAR DO ERRO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DAS PROFESSORAS
Abstract
The qualitative study here reported focus on the process of knowledge development of Early Education teachers, emphasizing both dimensions of knowing-how-to-do and explaining-why. The study identifies the issue of error as relevant to understand teachers knowledge, since it is a crucial notion of constructivist approaches,which are often taken as theoretical basis of Early Education proposals. The analysis of teachers views and of the processes of developing practical knowledge was carried out on the basis of research on teachers knowledge.Constructivist science education was taken as a main reference to discuss and analyse conceptions of knowledge and error, as well as the function of education in knowledge acquisition. The studies of Piaget, broadened by those of Vygotsky, helped to understand the role of errors in knowledge building. Analysis of Early Education formal curricular proposals (DCNEI, RCNEI), as well as teaching practices, point to different educational models. Empirical data was obtained through a questionnaire and by observation (recorded by video and hand-written notes) of a 10 sessions in-service course where early Education teachers were expected to plan and reflect on their teaching practices with young children. The study is especially relevant for relating early Education to two other research areas, namely, science education and teachers knowledge. Finally, the study confirms that continuing education proposals should aim at providing conditions for reflecting on one s own teaching practices.
[Texto sem Formatação]
Document type
Tese
Publisher
Universidade Federal Fluminense
Format
application/pdf
Subject(s)
Educação infantil
Saber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
Educação infantil
Saber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
 
URI
https://app.uff.br/riuff/handle/1/21158
License Term
CC-BY-SA

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Inclusão escolar e autismo na educação infantil: a participação de alunos com autismo na construção de práticas pedagógicas em turmas de educação infantil 

    Pereira, Angelina Gabrielle Moreira Ornelas | Posted on: 2019
    O presente estudo teve como objetivo pesquisar os desafios da inclusão escolar de alunos autistas em classes de Educação Infantil, trazendo uma discussão teórica com questões acerca da participação desses alunos na ...
  • A importância da literatura infantil para o desenvolvimento da criança na educação infantil 

    Sampaio, Saionara Lopes Borges
    O presente estudo aborda a importância da literatura infantil para o desenvolvimento da criança na educação infantil. O interesse por essa temática se deu a partir de minha experiência como professora na Educação Infantil ...
  • Reflexões sobre uma possível intervenção do professor de educação física na educação infantil: primeiras aproximações 

    Pessanha, Natasha Fernandes | Posted on: 2016
    O presente estudo apresenta reflexões a cerca das teorias de aprendizagem de Piaget e Vygotsky na busca de apontar um direcionamento para o trabalho da disciplina educação física na educação infantil. O entendimento de ...
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace
DSpace

  Contact Us

 Fale com um bibliotecário

DSpace  Siga-nos no Instagram