O LUGAR DO ERRO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO DAS PROFESSORAS
Saber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
Educação infantil
Saber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Abstract
The qualitative study here reported focus on the process of knowledge development of Early Education teachers, emphasizing both dimensions of knowing-how-to-do and explaining-why. The study identifies the issue of error as relevant to understand teachers knowledge, since it is a crucial notion of constructivist approaches,which are often taken as theoretical basis of Early Education proposals. The analysis of teachers views and of the processes of developing practical knowledge was carried out on the basis of research on teachers knowledge.Constructivist science education was taken as a main reference to
discuss and analyse conceptions of knowledge and error, as well as the function of education in knowledge acquisition. The studies of Piaget, broadened by those of Vygotsky, helped to understand the role of errors in knowledge building. Analysis of Early Education formal curricular proposals (DCNEI, RCNEI), as well as teaching practices, point to different educational models. Empirical data was obtained through a questionnaire and by observation (recorded by video and hand-written notes) of a 10 sessions in-service course where early Education teachers were expected to plan and reflect on their teaching practices with young children. The study is especially relevant for relating early Education to two other research areas, namely, science education and teachers knowledge. Finally, the study confirms that continuing education proposals should aim at providing conditions for reflecting on one s own teaching practices.
[Texto sem Formatação]
[Texto sem Formatação]
Document type
TesePublisher
Universidade Federal Fluminense
Format
application/pdf
Subject(s)
Educação infantilSaber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
Educação infantil
Saber docente
Educação em Ciências
Early education
Science education
Teachers knowledge
Ciências
Professores de educação infantil
Erro
Conhecimento
Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
License Term
CC-BY-SARelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Inclusão escolar e autismo na educação infantil: a participação de alunos com autismo na construção de práticas pedagógicas em turmas de educação infantil
Pereira, Angelina Gabrielle Moreira Ornelas | Posted on: 2019O presente estudo teve como objetivo pesquisar os desafios da inclusão escolar de alunos autistas em classes de Educação Infantil, trazendo uma discussão teórica com questões acerca da participação desses alunos na ... -
A importância da literatura infantil para o desenvolvimento da criança na educação infantil
Sampaio, Saionara Lopes BorgesO presente estudo aborda a importância da literatura infantil para o desenvolvimento da criança na educação infantil. O interesse por essa temática se deu a partir de minha experiência como professora na Educação Infantil ... -
Reflexões sobre uma possível intervenção do professor de educação física na educação infantil: primeiras aproximações
Pessanha, Natasha Fernandes | Posted on: 2016O presente estudo apresenta reflexões a cerca das teorias de aprendizagem de Piaget e Vygotsky na busca de apontar um direcionamento para o trabalho da disciplina educação física na educação infantil. O entendimento de ...