Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/2508
Title: Relação entre hospitalidade e o processo educativo
Authors: Pereira, Marlene
metadata.dc.contributor.advisor: Fonseca Filho, Ari da Silva
metadata.dc.contributor.members: Castro, Carolina Lescura de Carvalho
Ferreira, Helena Catão Henriques
Issue Date: 17-Oct-2016
Abstract: Este trabalho se propôs analisar e debater a contribuição da hospitalidade em seu caráter interdisciplinar à luz da filosofia da alteridade e como acontece, na prática, a hospitalidade no ambiente escolar. Realizamos pesquisa bibliográfica, e os referenciais teóricos que fundamentaram esta reflexão sobre hospitalidade foram, Kant (1999), Mauss (1974), Levinas (1980, 2005), Batista (2005), Camargo (2004) entre outros, no campo da educação Síveres (2006), Patto (1999), Saviani (1991) etc. Nossa pesquisa de campo foi realizada em uma unidade escolar de ensino fundamental no município de Niterói, buscando o desenvolvimento do pensamento crítico no seu sentido de acolhimento e alteridade para o pleno desenvolvimento do aluno no ambiente educacional e subsídios que contribuam para novos estudos sobre a relevância da hospitalidade no ambiente escolar, e sua possível contribuição como fator relevante para a diminuição dos índices de reprovação e repetência nas escolas públicas de Niterói.
metadata.dc.description.abstractother: This study aimed to analyze and debate the hospitality contribution in its interdisciplinary character in the light of the philosophy of otherness and as happens in practice hospitality in the school environment. We conduct literature and the oretical references that underlie this reflection on hospitality were Kant(1999) Mauss (1974), Levinas (I1980, 2005), Batista (2005), Camargo (2004) among others, in the field of education Síveres (2006), Patto(1999), Saviani (1991) etc. Our field research was conducted in a school unit of elementary school in the city of Niterói, looking for the development of critical thinking in its sense of welcome and otherness for the full development of the student in the educational environment and subsidies that contribute to further studies on the relevance hospitality in the school environment, and their potential contribution as a relevant factor for the decrease in failure rates and repetition rates in public schools in Niterói.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/2508
Appears in Collections:GTH - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marlene.pdf512.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.