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Title: O ensino de matemática na escola normal da corte (1876-1889)
Other Titles: The teaching of mathematics in the normal school of court (1876-1889)
Authors: Soares, Flávia dos Santos
Issue Date: 2013
Publisher: HISTEDBR
Citation: SOARES, F. S. O ensino de Matemática na Escola Normal da Corte (1876-1889). Rev. HISTEDBR On-line, Campinas, v. 13, n.54, p. 128-143, dez. 2013. ISSN: 1676-2584. Disponível em: <http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4634/4980>.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista HISTEDBR On-line. Campinas: HISTEDBR - Faculdade de Educação - UNICAMP, nº 54, dez. 2013.
Abstract: No século XIX várias foram as iniciativas de selecionar candidatos ao magistério primário no Brasil. Dentre os modelos existentes estão a nomeação de professores por concursos públicos e, por outro lado, as tentativas de formação pelas escolas normais. Na cidade do Rio de Janeiro, a criação de uma escola normal ocorreu somente em 1880, após uma longa trajetória de lutas e embates. O objetivo deste texto é investigar quais eram as diretrizes para o ensino de matemática na Escola Normal da Corte, locus de formação criado para substituir a nomeação de professores por concurso. Neste artigo são feitas considerações sobre os conteúdos de matemática ministrados, os professores e as obras didáticas usadas como referência na constituição de saberes para esse novo modelo de formação de professores.
metadata.dc.description.abstractother: In the nineteenth century there were several initiatives to select candidates for primary teaching in Brazil. Among the existing models are the appointments of teachers for public procurement and on the other hand, attempts by the normal schools. In the city of Rio de Janeiro, the creation of a normal school in 1880 occurred only after a long history of struggles and conflicts. The purpose of this paper is to investigate what were the guidelines for teaching mathematics in the locus of training designed to replace the appointment of teachers by tender. In this article we discuss the content of mathematics taught, teachers and textbooks as a reference in the constitution of knowledge to this new model of teacher training.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/320
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