Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/3983
Title: Padronização de um laboratório de ensino: um estudo de caso na Engenharia Eletrônica do CEFET/RJ
Authors: Souza, Roberto Silveira de
metadata.dc.contributor.advisor: Reis, Augusto da Cunha
metadata.dc.contributor.members: Méxas, Mirian Picinini
Souza, Cristina Gomes de
Issue Date: 16-Feb-2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Esta pesquisa propõe uma padronização na montagem de um laboratório de ensino de Engenharia, onde se verifica várias normas para sua instalação. Tendo em vista que os laboratórios são criados para as aulas práticas de determinados tipos de disciplinas teóricas de engenharia, estes são necessários que correspondam integralmente as suas expectativas. Os laboratórios de ensino têm uma padronização de sua infraestrutura, sendo determinados pelo layout (dimensão, iluminação, rede elétrica, temperatura, umidade relativa do ar, vibrações, mobiliários, limpeza, etc.) como também de grande importância os equipamentos eletrônicos (osciloscópio digital, gerador de sinal, fonte de alimentação, multímetro digital de bancada) e obedecendo rigorosamente as normas de segurança em um laboratório de ensino. O instrumento de aplicação para a avaliação é baseado na metodologia de pesquisa-ação onde os métodos de coleta de dados dar-se-ão por várias técnicas: diários, entrevistas, questionários, trabalho de memória, validação e ética. Este estudo será realizado no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca – RJ, aplicado aos docentes do curso de Engenharia. Como resultados de uma padronização de laboratório, espera-se que os docentes tenham uma interação, facilitando o processo de ensino e aprendizagem dos discentes em um curso de Engenharia do CEFET/RJ.
metadata.dc.description.abstractother: This research proposes a standardization in the assembly of an Engineering teaching laboratory, where several standards for its installation are verified. Because laboratories are designed for the practical classes of certain types of theoretical engineering disciplines, they are required to fully meet their expectations. The teaching laboratories have a standardization of their infrastructure, being determined by the layout (size, lighting, electrical network, temperature, relative air humidity, vibrations, furniture, cleaning, etc.) as well as of great importance the electronic equipment (digital oscilloscope, signal generator, power supply, digital bench multimeter) and strictly adhering to safety standards in a teaching laboratory. The application tool for evaluation is based on the methodology of action research where the methods of data collection will be given by several techniques: diaries, interviews, questionnaires, memory work, validation and ethics. This study will be carried out at the Celso Suckow Federal Center of Technological Education of Fonseca - RJ, applied to the teachers of the Engineering course. As a result of a laboratory standardization, it is expected that the teachers have an interaction, facilitating the teaching and learning process of students in an Engineering course of CEFET / RJ.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/3983
Appears in Collections:MSG - Teses e Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissert ROBERTO SILVEIRA DE SOUZA.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.