Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/4906
Title: A aplicação de métodos interativos na disciplina de Física no ensino médio: estudo de caso com o peer instruction
Authors: Pereira, Fabio da Silva
metadata.dc.contributor.advisor: Oliveira, Thiago Rodrigues
metadata.dc.contributor.members: Oliveira, Thiago Rodrigues
Dechoum, Kaled
Jonathan, Daniel
Issue Date: 2016
Abstract: objetivo deste trabalho é fazer um estudo sobre o uso do método interativo Peer Instruction (Instrução pelos Colegas ou IpC) originalmente desenvolvidos para o ensino superior no ensino médio. Tal método tem sido aplicado em diversas universidades pelo mundo aumentando não só o rendimento como também a motivação dos estudantes. Já existem algumas tentativas de aplicá-lo no ensino médio e nosso objetivo é testar o método em turmas de um colégio da região metropolitana do Rio de Janeiro. Com o intuito de medir a receptividade dos alunos ao método, aplicou-se um teste de percepção sobre as aulas de física no início das primeiras aulas e um questionário de receptividade no fim da última aula.
metadata.dc.description.abstractother: The purpose of this work is to make a study on the use of interactive method Peer Instruction originally developed for higher education in high school. This method has been applied in several universities around the world increasing not only the yield but also the motivation of students. There are some attempts to apply it in high school and our goal is to test the method in classes of a high school institution in the metropolitan area of Rio de Janeiro. In order to measure the responsiveness of the students the method was applied to a perception test on physics classes at the beginning of the first classes and a receptivity questionnaire at the end of the last class.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/4906
Appears in Collections:IFF - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia Fabio da Silva Pereira.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.