Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5024
Title: A influência da violência na interação professor-aluno
Authors: Souza, Samara Barroso Batista de
metadata.dc.contributor.advisor: Brum, Raquel
metadata.dc.contributor.members: Brum, Raquel
Ferreira, Flávia Mendes
Pereira, Beatriz
Issue Date: 26-Oct-2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: O objetivo desse trabalho consiste em apresentar e discutir a presença da violência dentro do espaço escolar. Para o desenvolvimento do mesmo utilizei referenciais bibliográficos dentro do campo da Sociologia que contribuíram fortemente para a compreensão da violência escolar na interação aluno-professor. Para tanto, foi utilizado como instrumento de pesquisa a realização de entrevistas sobre o tema da violência, as quais foram realizadas dentro do espaço escolar de forma individual com alunos e professores em um colégio localizado no centro da cidade de Campos dos Goytacazes, RJ. A partir das respostas recebidas pôde-se constatar a existência da violência com suas diversas formas, e também muitas respostas sobre a não existência da violência escolar. Busquei compreender também se existem práticas de combate à violência, se elas funcionam ou não e se há esse interesse por parte dos atores que estão dentro da escola para que ocorram essas intervenções.
metadata.dc.description.abstractother: The purpose of this work is to present and discuss the presence of violence within the school space. To develop the same I used bibliographical references within the field of Sociology that contributed strongly to the understanding of school violence in the student-teacher interaction. To do so, it was used as a research tool to conduct interviews on the topic of violence, wich were conducted within the school space, individually with students and teachers at a college located in the center of the city of Campos dos Goytacazes, RJ. From the answers received, it was possible to verify the existence of violence with its various forms and also many answers about the non-existence of school violence. I also tried to understand if there are practices to combat violence, whether they work or not, and whether there is interest from the actors inside the school for such interventions.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5024
Appears in Collections:CSL - Trabalhos de Conclusão de Curso - Campos dos Goytacazes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samara. final (1).pdf946.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.