Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5034
Title: O jovem na escola: um estudo das disputas de valores entre a escola e a religião no cotidiano escolar
Authors: Oshiro, Cláudio Tadashi
metadata.dc.contributor.advisor: Monteiro, Rodrigo de Araújo
metadata.dc.contributor.members: Monteiro, Rodrigo de Araújo
Paiva, Andrea Lúcia
Braga, Solange Naegele
Issue Date: 27-Oct-2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Pretendemos com essa pesquisa, pensar como as variadas formas de manifestações religiosas estão inseridas no âmbito escolar, entendendo a escola como um campo intelectual em que alunos, professores e a própria instituição exercem influência. Pretendemos ainda, neste sentido, perceber como o conflito religioso se manifesta em um espaço legalmente laico. A pesquisa foi realizada em uma escola estadual em Campos dos Goytacazes, interior do estado do Rio de Janeiro, sobre conflitos envolvendo os seus atores e questões religiosas, tendo os valores produzidos e reproduzidos - por ambos para esse campo como problemática. A pesquisa se deu entre os anos de 2014 e 2015, e contou com pesquisas qualitativas e quantitativas, por meios de questionários e entrevistas com os alunos e observações e relatos descritos no meu caderno de campo. Ao pensar a escola como um campo intelectual em que alunos, professores e a própria instituição exercem determinada ação, pressupomos que esse campo de poder apresente conflitos e contradições nas relações sociais que serão apresentadas no discurso dos educadores e alunos entrevistados.
metadata.dc.description.abstractother: We intend with this research, think how the various forms of religious manifestations are in the school context, understanding the school as an intellectual field in which students, professors and the institution itself influence. We also intend, in this sense, perceive as religious conflict manifests itself in a legally secular space. The survey was conducted in a public school in Campos, in the state of Rio de Janeiro, on conflicts involving its actors and religious issues, and the values produced and reproduced by both for this field as problematic. The survey took place between the years 2014 and 2015, and included qualitative and quantitative research, by means of questionnaires and interviews with students and observations and reports described in my field notebook. When thinking the school as an intellectual field in which students, professors and the institution itself perform certain action, we assume that this power field present conflicts and contradictions in social relations that will be presented in the discourse of teachers and students interviewed.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5034
Appears in Collections:CSL - Trabalhos de Conclusão de Curso - Campos dos Goytacazes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mono Claudio.pdf863.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.