Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5072
Title: “Olhe para mim!”: A mulher e as relações de poder através do olhar, no cinema clássico
Authors: Vieira, Tamiris Lourenço
metadata.dc.contributor.advisor: Tedesco, Marina Cavalcanti
metadata.dc.contributor.members: Freire, Mariana Baltar
Barroso, Elianne Ivo
Issue Date: 31-Oct-2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: O projeto terá como foco a construção do olhar referente à figura feminina, no cinema clássico narrativo hollywoodiano, e as relações de poder envolvidas nesse processo. Para tal abordagem, partiremos da seguinte dualidade: como a mulher olha versus como a mulher é olhada (no sentido físico). Será, portanto, uma análise imagética – com base principalmente na montagem e na fotografia – do olhar/ponto de vista dos personagens e da câmera sobre a figura feminina, relacionado ao olhar/ponto de vista da personagem feminina sobre os demais personagens. Sendo um dos principais questionamentos que norteará o trabalho a pergunta: como se dá e se constrói essa diferença de olhares – dentro do mesmo filme e de um grupo de filmes relacionados – e quais as suas implicações? Para tanto, serão usados como objeto de análise os filmes protagonizados pela atriz Marlene Dietrich, dirigidos por Josef Von Sternberg, em especial O Anjo Azul (1930) e Mulher Satânica (1935). Como fundamentação teórica, nos pautaremos nas teorias feministas de cinema de autoras como Laura Mulvey, Ann Kaplan, Claire Johnston, Mary Ann Doane, Linda Williams e Esther López.
metadata.dc.description.abstractother: The project will focus on the construction of the look regarding the female figure in Hollywood’s classic narrative cinema and the power relations implicated in this process. For this, we’ll start from the following duality: “How the woman looks” versus “how woman is viewed” (in a physical way). Therefore, this study will be an image analysis – mainly based on editing and photography – of the character’s and camera’s looks and points of view about the female figure in relation to the female character’s point of view about the other characters. One of the main questioning points that will guide this project is: How this point of view difference is built, how it works – both in a single film and in a selection of related films – and what are the implications of it? For this, the pictures Der Blaue Engel (1930) and The Devil is a Woman (1935), both starred by Marlene Dietrich and directed by Josef Von Sternberg, will be used as subjects for analysis. While the feminist studies of authors such as Laura Mulvey, Ann Kaplan, Claire Johnston, Mary Ann Doane, Linda Williams and Esther López will be used as theoretical foundation.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5072
Appears in Collections:GGX - Trabalhos de Conclusão de Curso - Niterói

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cinema e Audiovisual UFF_Tamiris Lourenço Vieira_2017.1.pdf12.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.