Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/528
Title: Fontes para a História da Educação Matemática: Imprensa e a Matemática Moderna
Authors: Soares, Flávia dos Santos
Issue Date: 2006
Publisher: Programa de Pós-Graduação de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
Citation: SOARES, F. S. Fontes para a História da Educação Matemática: Imprensa e a Matemática Moderna. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, p. 65-77, 2006. Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=577&dd99=view>
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.18, p.65-77, maio./ago. 2006
Abstract: Nos últimos anos, vêm crescendo o número de trabalhos que tratam da História da Educação Matemática no Brasil. Crescem também as discussões a respeito da filiação da História da Educação Matemática e das suas relações com a História, a Educação e a Educação Matemática. Essas discussões acompanham outros debates que mostram que o trabalho do historiador e as ferramentas utilizadas para escrever a história vêm sofrendo diversas influências que proporcionaram a ampliação de conceitos e a admissão de novos instrumentos e de novas abordagens à pesquisa histórica que estão sendo incorporadas pelos pesquisadores que se dedicam à História da Educação Matemática brasileira. Nesse artigo, tem-se como objetivo enfatizar o uso do jornal como fonte histórica, rico para a compreensão das práticas escolares, destacando a sua importância como veículo de divulgação das idéias do Movimento da Matemática Moderna no Brasil.
metadata.dc.description.abstractother: In the last few years have being increasing the studies about the History of Mathematics Education in Brazil. The discussions about the paternity of History of Mathematics Education and its relations with History, Education and Mathematics Education have being increasing too. These discussions are coming with another debates that show that the historians’ work and the tools they use to write the history are changing, and influencing the work of mathematics education researchers as the same way. These influences are making possible the enlargement of some concepts and admission of new visions about historic research, which are being incorporated by researchers of Brazilian history of mathematics education. This paper intends to empathize the use of journals as a historic source, rich to comprehend schools practices, pointing out its importance as means of spreading the Modern Mathematics movement ideas in Brazil.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/528
Appears in Collections:HEDUMAT - Artigos de periódicos e trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIALOGO_2006_SOARES.pdf50.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.