Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/528
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSoares, Flávia dos Santos-
dc.date.accessioned2015-01-17T19:29:47Z-
dc.date.available2015-01-17T19:29:47Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.citationSOARES, F. S. Fontes para a História da Educação Matemática: Imprensa e a Matemática Moderna. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, p. 65-77, 2006. Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=577&dd99=view>pt_BR
dc.identifier.urihttps://app.uff.br/riuff/handle/1/528-
dc.description13p. ISSN 1518-3483. eISSN 1981-416Xpt_BR
dc.description.abstractNos últimos anos, vêm crescendo o número de trabalhos que tratam da História da Educação Matemática no Brasil. Crescem também as discussões a respeito da filiação da História da Educação Matemática e das suas relações com a História, a Educação e a Educação Matemática. Essas discussões acompanham outros debates que mostram que o trabalho do historiador e as ferramentas utilizadas para escrever a história vêm sofrendo diversas influências que proporcionaram a ampliação de conceitos e a admissão de novos instrumentos e de novas abordagens à pesquisa histórica que estão sendo incorporadas pelos pesquisadores que se dedicam à História da Educação Matemática brasileira. Nesse artigo, tem-se como objetivo enfatizar o uso do jornal como fonte histórica, rico para a compreensão das práticas escolares, destacando a sua importância como veículo de divulgação das idéias do Movimento da Matemática Moderna no Brasil.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Flávia Soares (flasoares.rlk@gmail.com) on 2015-01-17T19:29:47Z No. of bitstreams: 1 DIALOGO_2006_SOARES.pdf: 51288 bytes, checksum: 9887e7fc068f3f0089a673b729d8ea6f (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2015-01-17T19:29:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DIALOGO_2006_SOARES.pdf: 51288 bytes, checksum: 9887e7fc068f3f0089a673b729d8ea6f (MD5) Previous issue date: 2006en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherPrograma de Pós-Graduação de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.18, p.65-77, maio./ago. 2006pt_BR
dc.rightsOpen Accesspt_BR
dc.titleFontes para a História da Educação Matemática: Imprensa e a Matemática Modernapt_BR
dc.typeArtigo de periódicospt_BR
dc.description.versionSimpt_BR
dc.subject.keywordHistória da educação matemáticapt_BR
dc.subject.keywordImprensapt_BR
dc.subject.keywordMatemática modernapt_BR
dc.creator.affilliationUniversidade Severino Sombrapt_BR
dc.subject.keywordotherHistory of mathematics educationpt_BR
dc.subject.keywordotherPresspt_BR
dc.subject.keywordotherModern mathematicspt_BR
dc.description.abstractotherIn the last few years have being increasing the studies about the History of Mathematics Education in Brazil. The discussions about the paternity of History of Mathematics Education and its relations with History, Education and Mathematics Education have being increasing too. These discussions are coming with another debates that show that the historians’ work and the tools they use to write the history are changing, and influencing the work of mathematics education researchers as the same way. These influences are making possible the enlargement of some concepts and admission of new visions about historic research, which are being incorporated by researchers of Brazilian history of mathematics education. This paper intends to empathize the use of journals as a historic source, rich to comprehend schools practices, pointing out its importance as means of spreading the Modern Mathematics movement ideas in Brazil.pt_BR
dc.identifier.vinculationProfessorpt_BR
Appears in Collections:HEDUMAT - Artigos de periódicos e trabalhos apresentados em eventos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIALOGO_2006_SOARES.pdf50.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.