Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5702
Title: Ciência da computação desplugada
Authors: Manhães, Taiane da Silva
metadata.dc.contributor.advisor: Cafezeiro, Isabel Leite
metadata.dc.contributor.members: Severo, Fernando Gonçalves
Costa, Leonardo Cruz da
Salgado, Luciana Cardoso de Castro
Issue Date: 31-Jan-2018
Abstract: Muitos locais têm acesso precário de infraestrutura, isto é, sem energia elétrica ou computadores disponíveis. Com base nessa informação, esse projeto tem os seguintes objetivos: 1. mostrar uma nova possibilidade de ensino da Ciência da Computação e 2. mostrar que essa proposta pode contribuir com o ensino nas escolas com carência de infraestrutura. Foi realizado um experimento com um grupo de 5 crianças, as quais deveriam fazer algumas atividades retiradas do livro Computer Science Unplugged, na versão em português. Essas atividades são baseadas em conceitos matemáticos e raciocínio lógico, que independem de recursos de hardware ou software. Como resultado, as crianças gostaram muito das atividades que envolviam números binários, mostrando que entenderam bem o conceito. E a atividade que eles menos gostaram foi a de compressão de texto. Os mesmos alegaram que ficaram confusos com o modo que o texto foi apresentado.
metadata.dc.description.abstractother: Many places have poor access to infrastructure, that is, without electricity or computers available. Based on this information, this project has the following objectives: 1. to show a new possibility of teaching of Computer Science and 2. to show that this proposal can contribute to teaching in schools with a lack of infrastructure. An experiment was carried out with a group of 5 children, who should do some activities taken from the book Computer Science Unplugged, in the Portuguese version. These activities are based on mathematical concepts and logical reasoning, which are independent of hardware or software resources. As a result, the children enjoyed the activities that involved binary numbers, showing that they understood the concept well. And the activity they least liked was that of text compression. They claimed they were confused by how the text was presented.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5702
Appears in Collections:TGI - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DesplugadaFinal.pdf26.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.