Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5757
Title: Uso de social BPM em organizações brasileiras
Authors: Batista, Matheus Froes
metadata.dc.contributor.advisor: Magdaleno, Andréa Magalhães
metadata.dc.contributor.members: Kalinowski, Marcos
Araujo, Renata Mendes de
Issue Date: 19-Feb-2018
Abstract: [Contexto] Social BPM é a combinação da gestão de processos de negócio com técnicas sociais e colaborativas com a finalidade de incentivar a colaboração ao longo do ciclo de vida de BPM. No entanto, ainda não se sabe como essas técnicas estão sendo aplicadas no contexto organizacional e quais são os seus impactos. [Objetivo] Este estudo visa evidenciar como as organizações brasileiras estão utilizando a tecnologia de Social BPM. [Metodologia] Um questionário foi aplicado com representantes de diferentes organizações para coletar informações sobre as práticas colaborativas realizadas na gestão de processos de negócio. [Resultados] O questionário recebeu 31 respostas e, dentre elas, 3 foram selecionadas para realizar uma entrevista com o intuito de complementar suas respostas e entender melhor como a colaboração ocorre em suas organizações. [Conclusões] O estudo mostra que a colaboração ocorre predominantemente em fases de BPM como projeto e modelagem. Há interesse em aplicar métodos colaborativos em BPM, porém a colaboração ainda ocorre sem planejamento formal e sem a ajuda de ferramentas computacionais.
metadata.dc.description.abstractother: [Context] Social BPM is the combination of business process management with social and collaborative techniques for the purpose of exploring collaboration among stakeholders in the BPM lifecycle. However, there is no information on how these techniques are being used in the organizational environment and what their impacts are. [Goal] This study aims at showing how Brazilian organizations are using the Social BPM technology. [Method] A survey study was performed with employees from different organizations in order to collect data on their BPM collaborative practices. [Results] The survey received 31 replies and, among them, 3 were chosen to conduct an interview in order to give depth to their answers and to understand better how collaboration happens in their organization. [Conclusions] The study shows that collaboration happens predominantly in BPM phases such as design and modeling. There is concern on applying collaborative methods in BPM, but collaboration still happens without formal planning and without the aid of software.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5757
Appears in Collections:TGI - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Batista M., Uso de Social BPM em Organizações Brasileiras.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.