Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5973
Title: Proposta didática para Promoção da Alfabetização Científica no Ensino Médio: o conceito de força
Authors: Vasconcelos, Vanessa Mariano de
metadata.dc.contributor.advisor: Costa, Isa
metadata.dc.contributor.members: Costa, Isa
Costa, Eden Vieira
Bruno, Ruth
Issue Date: 2017
Abstract: Os documentos oficiais orientadores da educação e do ensino, LDB, PCN+ e BNCC, trazem recomendações para que o Ensino Médio tenha um caráter formativo, participativo e inclusivo, a partir de medidas que dependem da escola e dos professores. O uso do processo de Alfabetização Científica (AC) neste trabalho visa proporcionar uma aprendizagem de forma mais significativa e que trabalhe de modo a ajudar no desenvolvimento cognitivo dos alunos, pondo em prática o recomendado pelos documentos citados acima. O modelo de atividade proposto leva em consideração o tempo disponível nas escolas, sugerindo uma aula dinâmica e meios de avaliação que ajudem o professor a verificar de forma individual a aprendizagem do conceito de força, através das Leis de Newton, a fim de buscar resultados de um Ensino de Física diferente dos de um modelo tradicional. É apresentada uma proposta de ensino do conteúdo citado sob a perspectiva da AC.
metadata.dc.description.abstractother: The official documents guiding brazilian education and teaching, such as LDB, PCN+ and BNCC, bring recommendations so that teaching in Medium Level has a formative, participative and inclusive character through initiatives that depend on school and teachers. The use of Scientific Literacy (SL) in this monograph text aims for offering learning in a more significative way, working to help students in their cognitive development, practicing what is mentioned in the above cited documents. The proposed activity model takes into consideration the available time in schools, suggesting a dynamic class and evaluation means to help the teacher verify in an individual way the learning of force concept, through Newton’s Laws, to search results of a Physics teaching different from those obtained with a traditional teaching model. It is presented a teaching proposal of the cited subjects under a SL perspective
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/5973
Appears in Collections:IFF - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vanessa de Vasconcelos.pdf546.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.