Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6202
Title: Uma proposta de ensino: introdução ao estudo da radiação
Authors: Dias, Felipe Juvêncio
metadata.dc.contributor.advisor: Mansur, Newton Luiz Pires
metadata.dc.contributor.members: Mansur, Newton Luiz Pires
Carneiro, Lindolff Thadeu
Costa, Eden Vieira
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Citation: Dias, Felipe Juvêncio. Uma Proposta de Ensino: Introdução ao Estudo da Radiação. 2018. 73f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física)-Instituto de Física, Universidade Federal Fluminense, 2018.
Abstract: O currículo mínimo do estado do Rio de Janeiro apresenta todas as competências e habilidades básicas que devem ser contidas nos planos de curso e aulas, orientando de forma clara e objetiva os itens que não podem faltar no processo de ensino-aprendizagem em cada disciplina, ano de escolaridade e bimestre. De acordo com esse documento o ensino de física moderna tem início no 4º bimestre do 2º ano, onde os temas abordados são energia nuclear, usina nuclear e reações nucleares. Essa nova fase do ensino de Física deu oportunidade para que os autores enfrentem um novo desafio, que consiste na elaboração de materiais que ajudem a inserir novos conteúdos dentro de um tempo já limitado de aula sem que nada se perca. Essa foi uma das motivações para a escolha desse projeto de monografia, que consiste na elaboração de uma apostila didática sobre o estudo da radiação.
metadata.dc.description.abstractother: The minimum curriculum of the state of Rio de Janeiro presents all the basic skills and abilities that must be contained in the course plans and classes, guiding in a clear and objective way the items that can not be lacking in the teaching-learning process in each discipline, year of schooling and bimester. According to this document, the teaching of modern physics begins in the 4th quarter of the 2nd year, where the topics covered are nuclear energy, nuclear power plant and nuclear reactions. This new phase of Physics teaching has given the opportunity for the authors to face a new challenge, which consists in the elaboration of materials that help to insert new contents within an already limited time of lesson without losing anything. This was one of the motivations for choosing this monograph project, which consists of the elaboration of a didactic study on the study of radiation.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6202
Appears in Collections:IFF - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Felipe Juvêncio Dias.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons