Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6584
Title: Kafka, autor performático: análise de elementos da performance em três narrativas breves
Authors: Sette, Flora Garcia
metadata.dc.contributor.advisor: Moraes, Anita Martins Rodrigues de
metadata.dc.contributor.advisorco: Lages, Susana Kampff
metadata.dc.contributor.members: Bines, Rosana Kohl
Kretschmer, Johannes
Issue Date: 2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Este trabalho tem por objetivo trazer aos estudos e práticas referentes à arte da performance outras visões, a partir da análise cuidadosa de três narrativas breves de Franz Kafka – A Ponte (Die Brücke), Um Fratricídio (Ein Brudermord) e A Preocupação do Pai de Família (Die Sorge des Hausvaters). Para isso, partiremos da observação de que há na literatura kafkiana uma ênfase nos gestos dos personagens e na construção cênica que extrapolam o âmbito do teatro e chegam à linguagem performática, concebida, sobretudo, como arte de fronteira. Nosso principal propósito é conjugar as análises da escrita kafkiana, por meio das narrativas selecionadas, às principais características da linguagem performática, visto que tanto a performance quanto a literatura de Franz Kafka se apresentam transgressoras e passíveis de serem analisadas sob novos ângulos. Além disso, a presente dissertação tem por objetivo ampliar os estudos de performance ao introduzir o conceito de acontecimento incorporal, o qual será desenvolvido durante as análises
metadata.dc.description.abstractother: The aim of this paper is to bring different view points to the studies and practices related to performance art taking as a point of the departure the careful analysis of three short narratives from Franz Kafka - The Bridge (Die Brücke), A Fratricide (Ein Brudermord) and The Cares of a Family Man (Die Sorge des Hausvaters). Considering the fact that in the Kafkian literature there is an emphasis on the gestures of the characters and on the construction of the scene which goes beyond the acting context and attains the performative language conceived above all as a borderline art. Our main goal is to conjugate the analyses of Kafka’s writings by means of the listed narratives to the main characteristics of the performing narrative, considering that both Kafka’s performance and literature are transgressive and may be analysed from new angles. Furthermore, the present paper aims to broaden the performance studies by introducing the concept of incorporeal event which will be developed during the analyses
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6584
Appears in Collections:POSLIT - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
flora dissertaçao revisada com ficha catalográfica.pdf904.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.