Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6819
Title: A metafísica da música schopenhaueriana: O paralelismo entre as ideias e a música
Authors: Toledo, Sandro Mira
metadata.dc.contributor.advisor: Vieira, Vladimir
metadata.dc.contributor.members: Süssekind, Pedro
Caron, Jean-Pierre
Issue Date: 2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: O presente trabalho é o resultado de uma investigação sobre a metafísica da música que Schopenhauer desenvolve a partir de um paralelismo entre as ideias e a música. Tencionamos, com esta pesquisa, mostrar a magnitude da música para o pensamento schopenhaueriano – uma magnitude evidenciada, pelo filósofo, a partir do efeito imediato e mais poderoso que tal arte é capaz de exercer sobre o íntimo do ser humano. No entanto, tendo em vista uma explanação mais adequada, o texto foi divido em duas partes, onde primeiramente apresentamos as relações entre a teoria do conhecimento schopenhaueriana e sua filosofia da arte e, posteriormente, o desenvolvimento de sua metafísica da música. Sendo assim, no primeiro capítulo, são explicitadas as distinções entre ideia e fenômeno, assim como as implicações estabelecidas pelo filósofo alemão entre ideia e arte. E, no segundo, elucidamos propriamente o desenvolvimento do paralelismo schopenhaueriano entre a música e as ideias, e por que o autor alemão considera a música uma linguagem universal e a elege como a arte soberana.
metadata.dc.description.abstractother: The present work is the result of an investigation on the metaphysics of music that Schopenhauer develops from a parallelism between ideas and music. We intend, with this research, to show the magnitude of music for Schopenhauer's thought - a magnitude evidenced by the philosopher, from the immediate and most powerful effect that such art is capable of exerting on the intimate of the human being. However, for a more adequate explanation, the text was divided into two parts, where we first present the relations between Schopenhauer's theory of knowledge and his philosophy of art and, later, the development of his metaphysics of music. Thus, in the first chapter, the distinctions between idea and phenomenon are explained, as well as the implications established by the German philosopher between idea and art. And in the second, we properly elucidate the development of the schopenhauerian parallelism between music and ideas, and why the German author considers music a universal language and elects it as the sovereign art.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6819
Appears in Collections:CFL - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Sandro Toledo - A metafísica da música schopenhaueriana - 113058046.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons