Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6919
Title: Revisitando a educação tradicional
Authors: Schettino, Luciana Melo Alves
metadata.dc.contributor.advisor: Lima, Renato Sampaio
metadata.dc.contributor.members: Silva, Nancy Lamenza Sholl da
Matsumoto, Adriana Eiko
Issue Date: 2017
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: No Brasil, o modelo pedagógico predominante é o que foi denominado de Método Tradicional, que vem estabelecendo as bases da transmissão da educação formal no país, desde as primeiras tentativas, até os dias de hoje. Este trabalho revisa a história da educação no Brasil, descreve sobre o modelo Pedagógico Tradicional, suas bases sócio-históricas, sua conceituação, definição e reflete sobre suas características estruturantes e seus impactos biopsicossociais. Além disso, apresenta iniciativas que surgiram, tanto no Brasil como no resto do mundo, como alternativas ao modelo tradicional, sendo elas: Movimento da Escola Nova, as concepções de Paulo Freire (1921-1997) e as metodologias de Maria Montessori (1870-1952), e Waldorf R. Steiner (1861-1925).
metadata.dc.description.abstractother: In Brazil, the prevailing pedagogical model is the so called Traditional Method, which has been set up the foundations of the formal education transmission in the country, since the earliest attempts, until today. The present paper reviews the educational history in Brazil, describes the traditional Pedagogical model, its social and historical bases, its conception and definition. Also, analyses its structural characteristics and its psychosocial impacts. Moreover, this study presents some initiatives that have emerged, both in Brazil and around the world, as alternatives to the traditional educational model: New School Movement, Paulo Freire's conceptions (1921-1997), Maria Montessori methodology (1870-1952), and Waldorf R. Steiner methodology (1861-1925).
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/6919
Appears in Collections:VGS - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Luciana Melo Alves Schettino - TCC E ATA.pdf739.38 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons