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Title: Cecília Meirelles no espelho permanente dos conflitos brasileiros
Authors: Barbosa, Simone Guimarães Rodrigues
metadata.dc.contributor.advisor: Malta, Marcio José de Mello
metadata.dc.contributor.members: Malta, Marcio José de Mello
Coutinho, George Gomes
Silva, Raquel Sant’Ana da
Issue Date: 2017
Abstract: O Brasil nas concepções de diversos artistas literários é caracterizado por máquina de exploração no sistema escravocrata favorável à emancipação econômica da Europa. O “Romanceiro da Inconfidência” e as demais obras literárias de Cecília Meireles não só apontam o fracasso na preservação do patrimônio material brasileiro, como também fazem o apontamento de uma fraca moralidade política, no sentido da preservação da cidade histórica de Ouro Preto representar um cenário trágico que calou as vozes dos intelectuais brasileiros do século XVIII. A punição sistemática aos inconfidentes objetiva o que Meireles de forma lúdica, literária e poética coloca em evidência. A poetisa reage aos despotismos do século XVIII criticando o atraso ao crescimento intelectual dos diferentes tipos sociais desprezados por representatividades autocráticas após a ruptura do sistema escravocrata no fim do século XIX até aproximadamente os anos trinta do século XX. Este aspecto aparece nas obras de Meireles como um dos maiores problemas no início do século XX durante a organização estrutural do Brasil na transição do sistema escravo para o sistema capitalista no período de modernização.
metadata.dc.description.abstractother: Brazil in the conceptions of several literary artists is characterized by a machine of exploitation in the slave system favorable to the economic emancipation of Europe. The "Romance of Inconfidence" and the other literary works of Cecília Meireles not only point to the failure of a preservation of the material heritage of Tupiniquins lands, as the delay of the intellectual growth of the different social types despised by the individualism of our autocratic representations. The mirror in which the eighteenth century is reflected is the reality of many Brazilian generations, and it presupposes a decal in the representations of the coercive and punitive forces that strengthen the conservative phenomenon by carrying out revolutions from above to limit the rebellions of the oppressed, as the main generator fragment of social differences. The art limited in oppressive systems from the eighteenth century, here stands out as the main characteristic in the transformations of multifaceted societies in the linear of the centuries. In the singular, the poetess Cecília Meireles emphasizes a sophisticated artistic work in the cultural realization of the Brazilian society contributing with several distinct cultures of the global system during the twentieth century. The subjectivity draws attention to the fearlessness of the artist in a dispute of fearful genres in the perspectives of male domination rooted in the national scope. Art, history and literature stand out as the most relevant points of the research; In the sense of concrete and abstract language, and by the conjunction of knowledge linked to creativity, and the professional preservation of the author. Meireles accompanied and contributed to culture and education in the modernization process of Brazil, and lived with the moral dangers inherent in coercive systemic forces.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/7300
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