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Title: O teatro machadiano: Dom Casmurro e o texto teatral
Authors: Oliveira, Adriane Camara de
metadata.dc.contributor.advisor: Jobim, José Luís
metadata.dc.contributor.members: Mello, Maria Elizabeth Chaves de
Souza, Roberto Acízelo Quelha de
Soares, Marcus Vinicius Nogueira
Carneiro, Flávio
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: Nesta Tese de Doutorado pretendemos desenvolver uma leitura do teatro machadiano que estimulará a interpretação de Dom Casmurro em dois níveis, a fim de responder à pergunta que estimula nossa pesquisa: em que medida a estrutura do texto de Dom Casmurro se aproveita de elementos propriamente teatrais, isto é, dramáticos? Esclareceremos que essa pergunta somente pode ser enunciada a partir de uma hipótese anterior: a presença, na composição de Dom Casmurro, da centralidade no emprego de recursos propriamente teatrais. Não apenas o narrador frequenta o teatro com assiduidade, e nele vive experiências marcantes, como também é possível identificar um vocabulário propriamente teatral ao longo do texto. Ou seja, o teatro é tanto ambiente da ação romanesca, quanto metáfora definidora dos relacionamentos entre os personagens, além de definir sua compreensão da vida. A identificação do elemento teatral como estruturador do texto de Dom Casmurro representa a contribuição que pretendemos oferecer aos estudos machadianos.
metadata.dc.description.abstractother: In this PhD Thesis we aim at developing a reading of Machado de Assis’s theater in order to propose an interpretation of Dom Casmurro in two levels, in order to answer the question, which has prompted our research: to what extent the structure of the Dom Casmurro takes advantage of elements properly theatrical, that is, dramatic? We clarify that this question can only be formulated on the basis of a previous hypothesis: the central presence, in the composition of Dom Casmurro, often resorts to theatrical devices. Not only the narrator goes quite often to the theatre, and lives there relevant experiences, but also it is possible to identify a vocabulary properly theatrical throughout the text. That is, the theatre is both ambiance of the narrative and metaphor, which defines the relationship between characters, and theatre also determine Bento Santiago’s worldview. The identification of the theatrical element as structure of the text of Dom Casmurro represents the contribution we aim at offering to the Machadian studies.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/7736
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