Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/8824
Title: Trajetórias da luta negra pela Educação: uma inspiração em Mundinha Araújo
Authors: Souza, Geraldyne Mendonça de
metadata.dc.contributor.advisor: Ferreira, Rodrigo de Almeida
metadata.dc.contributor.members: Abreu, Martha Campos
Monteiro, Livia Nascimento
Issue Date: 12-Sep-2018
Publisher: UFF
Abstract: A aprovação da lei 10639/03 é de suma importância para a população negra, mas somente a existência desta legislação não é capaz de garantir uma educação de qualidade, inclusiva. É a forma como cada professor encara sua prática docente que permite esta transformação. Inspirada pelas práticas e militância de Mundinha Araújo, busquei revisar meus métodos e desenvolver atividades que visassem o fortalecimento das identidades individuais dos discentes, despertando-os para a potência de seu agenciamento. Considero que esta mudança no acolhimento dos estudantes pela escola é essencial para uma educação voltada para saudáveis relações étnico-raciais, promovendo um real combate ao racismo.
metadata.dc.description.abstractother: The approval of Law 10639/03 is of utmost importance for the black population, but only the existence of this legislation is not able to guarantee a quality, inclusive education. It is the way each teacher views his teaching practice that allows this transformation. Inspired by the practices and militancy of Mundinha Araújo, I tried to review my methods and develop activities that aimed at strengthening the individual identities of the students, awakening them to the power of their agency. I believe that this change in the reception of students by the school is essential for an education focused on healthy ethnic-racial relations, promoting a real fight against racism.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/8824
Appears in Collections:PEH - Teses e Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Geraldyne Souza.pdfDissertação63.17 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons