Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/8826
Title: Contando histórias nas aulas de História: uma reflexão sobre memória e narrativa
Authors: Silva, José Conceição da
metadata.dc.contributor.advisor: Ferreira, Rodrigo de Almeida
Issue Date: 5-Sep-2018
Publisher: UFF
Abstract: Este trabalho tem como objetivos discutir, a partir dos conceitos de memória e narrativa, os conteúdos referentes à escravidão e à realidade dos afrodescendentes no pós-abolição próprios do currículo, considerando o nono ano do Ensino Fundamental. Partindo da prática de contar histórias de ficção para mobilizar os alunos, foi elaborado o personagem Julius. Homem negro criado no subúrbio do Rio de Janeiro, acometido por visões sobre o século XIX. Atordoado, passa a investigar a origem das imagens que aos poucos vão envolvendo-o. Em determinado momento, Julius relaciona as visões com as histórias contadas por um velho tio, com quem conviveu na infância. Histórias que seu tio ouviu quando era criança de pessoas que vivenciaram a escravidão. A memória é usada como uma ponte temporal que leva o personagem, sem sair do século XXI, a ir ao passado e voltar. Outro objetivo a ser alcançado é estimular a produção textual dos alunos, convidando-os a assumirem a redação da narrativa trabalhada. O trabalho apresenta um plano de aula para o desenvolvimento dessa atividade, e a descrição de sua aplicação em uma determinada turma de uma escola no bairro do Engenho de Dentro, subúrbio do Rio de Janeiro.
metadata.dc.description.abstractother: This work aims to discuss, from the concepts of memory and narrative, the contents referring to slavery and the reality of afrodescendants in post-abolition proper of the curriculum, considering the ninth year of elementary school. Starting from the practice of telling fiction stories to mobilize students, this work elaborated the character Julius. Black man created in the suburb of Rio de Janeiro, afflicted by visions about the XIX century. Stunned, he begins to investigate the origin of the images that gradually involve him. At one point, Julius relates the visions to the stories told by an old uncle, with whom he lived in his childhood. Stories that his uncle heard, as when he was a child, of people who experienced slavery. Memory is used as a time bridge that takes the character, without leaving the XXI century, to go back and forth. Another objective to be achieved is to stimulate the students' textual production, inviting them to take on the writing of the narrative. The work presents a lesson plan for the development of this activity, and the description of its application in a certain class of a school in the neighborhood of Engenho de Dentro, suburb of Rio de Janeiro.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/8826
Appears in Collections:PEH - Teses e Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação José Conceição.pdfDissertação763.51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons