Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9464
Title: Fotografia: de arte criticada à instrumento de crítica social
Authors: Czerny, Barbara Lopes Ferreira
metadata.dc.contributor.advisor: Mendonça, Áureo Guilherme
metadata.dc.contributor.members: Saint Clair, Ericson
Rocha, Gilmar
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Abstract: O presente trabalho aborda a relação da sociedade, em especial os críticos e classe artística, com a fotografia desde o seu surgimento. Baseando-se no livro “O Ato Fotográfico” de Philippe Dubois, indica os usos da fotografia como ícone, símbolo e índice de acordo com cada período e como a fotografia muda de conceito gradualmente. Trata também da forma como, aos poucos, foi se inserindo no mundo artístico e conquistou seu espaço nas galerias de arte, através do seu uso pelos artistas. Por fim, apresenta uma das vertentes da fotografia-artística importantíssimas: A fotografia de Crítica Social. Sobre a fotografia de crítica social e humanista, traça um panorama histórico sobre os primeiros fotógrafos interessados em denunciar as mazelas da sociedade até um dos mais renomados fotógrafos contemporâneos, o brasileiro Sebastião Salgado. Mostra como este movimento artístico é importante para causar reflexões e mudanças no sujeito e no mundo ao seu redor, afinal, a arte deve tirar o espectador da sua zona de conforto.
metadata.dc.description.abstractother: The present work deals with the relationship of society, especially critics and artistic class, with photography since its emergence. Based on the book “The Photographic Act" of Philippe Dubois, indicates the uses of photography as icon, symbol and index according to each period and how photography gradually changes concept. It also deals with the way in which, little by little, it became part of the artistic world and conquered its space in art galleries through its use by artists. Finally, it presents one of the most important aspects of photography-art: The photograph of Social Criticism. On photography of social and humanistic critic, he traces a historical panorama about the first photographers interested in denouncing the ills of society until one of the most renowned contemporary photographers, the Brazilian Sebastião Salgado. It shows how this artistic movement is important to cause reflections and changes in the subject and in the world around him, after all, art must take the viewer out of his comfort zone.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9464
Appears in Collections:RAE - Trabalho de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Bárbada Czerny.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.