Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9558
Title: Atividades tutoriais para o Ensino de Física na Escola Básica
Authors: Dantas, Philippe Heuseler
metadata.dc.contributor.advisor: Martins, Jorge Simões de Sá
metadata.dc.contributor.members: Martins, Jorge Simões de Sá
Mora, Tatiana Arenas
Nunes, Wallace de Castro
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Citation: Dantas, Philippe Heuseler. Atividades tutoriais para o Ensino de Física na Escola Básica. 2018. 69f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física)-Instituto de Física, Universidade Federal Fluminense, 2018.
Abstract: Esta monografia propõe um material didático para o ensino de Física no nível médio com foco qualitativo. Baseado na disciplina universitária Física por Atividades, da Universidade Federal Fluminense, este material tem por objetivo contornar uma série de dificuldades encontradas no Ensino de Física do nível médio, principalmente a ideia de Física como uma matéria demasiadamente difícil e sua redução a equações e fórmulas. Este material busca exercer seu objetivo através de atividades curtas, que abordam os conteúdos de física de forma qualitativa, utilizando situações comuns e fáceis de compreender juntamente ao uso de uma sequência de questionamentos que permitam ao aluno concluir por seus próprios meios como se dá o funcionamento de certas mecânicas do universo. Neste trabalho se encontram oito atividades abordando conteúdos de mecânica, juntamente a uma descrição de seu processo de criação para facilitar a criação de materiais similares e um relatório do primeiro uso deste material, feito no colégio de aplicação da UFF.
metadata.dc.description.abstractother: This work contains both a proposal and a description of a type of teaching material. Such material is focused on the qualitative teaching of physics and is based on the existing material used on Physics through Activities, taught at Universidade Federal Fluminense. The proposed material attempts to overcome a series of difficulties faced on the current setting of high school physics teaching, mainly the idea the students have that physics is far too difficult of a subject and consists mainly of equations. The choice of method used on this material consists mainly of short activities, focused on the qualitative understanding of physics through everyday or easy to imagine situations, that are also easy to understand and rationalize about. These activities are explored through a series of questions which lead the students to make their own conclusions about certain mechanics of our universe and reflect on their validity based on their understanding of the world. There are eight activities on the subject of basic mechanics within this document with a description of their creation process to ease the development of similar material as well as a report on the first use of this material on a high school.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9558
Appears in Collections:IFF - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Philippe Heuseler Dantas4.62 MBUnknownView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons