Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9602
Title: Experimentos didáticos utilizando um sistema de obtenção de vácuo
Authors: DA SILVA E SILVA, LUCAS
metadata.dc.contributor.advisor: Lucas Nachez, Juan
Issue Date: 2018
Abstract: O presente trabalho apresenta a montagem detalhada de um sistema simples de obtenção de vácuo. Por meio desta montagem foram realizados três experimentos didáticos envolvendo o comportamento de diferentes sistemas físicos no interior de uma câmara de vácuo. Além de serem experimentos demonstrativos e lúdicos, possibilitam a obtenção de dados experimentais quantitativos, permitindo comparações com as leis teóricas e dados tabelados. Neste trabalho se destaca a importância da construção de uma metodologia experimental, englobando observações, análises, e operações em diversos níveis, que permitem a formação do saber através do modelo de aprendizagem significativa de David Ausebel, visando contribuir para a melhoria do Ensino de Física no âmbito escolar do Ensino Médio brasileiro.
metadata.dc.description.abstractother: The present work presents the detailed assembly of a simple vacuum system. By means of this assembly, three didactic experiments were carried out involving different physical systems inside a vacuum chamber. In addition to being demonstrative and playful, these experiments allow the determination of quantitative experimental data and comparison with theoretical laws and tabulated data. In this work, we emphasize the importance of the construction of an experimental methodology, encompassing observations, analyses and operations at different levels. This allows the construction of knowledge through David Ausebel's meaningful learning model, aiming to contribute to the improvement of Physics Teaching in Brazilian High Schools.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9602
Appears in Collections:PFL - Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Lucas da Silva e Silva.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons