Please use this identifier to cite or link to this item: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9948
Title: Perfil do professor de português para estrangeiros da Região Metropolitana do Rio de Janeiro
Authors: Petrucelli, Anderson José Almeida
metadata.dc.contributor.advisor: Júdice, Norimar
metadata.dc.contributor.members: Almeida, Patrícia Maria Campos de
Lima, Ronaldo Amorim
Júdice, Norimar
Issue Date: 2012
Abstract: Este estudo enfoca os resultados de uma pesquisa que visou traçar os perfis de estudantes e de professores com atividade na área de Português para Estrangeiros da Região Metropolitana do Rio de Janeiro. O interesse pela pesquisa foi determinado pela necessidade, na região, de profissionais com formação adequada nessa área, decorrente da grande demanda atual pelo ensino de Português do Brasil para Estrangeiros (PBE). Buscamos, através da análise (realizada com procedimentos quantitativos e qualitativos) de questionários respondidos por 62 informantes, levantar seu perfil com relação à formação, experiências, posturas, conhecimentos, lacunas de formação e ainda colher sugestões para futuras ações de formação. O perfil de professor encontrado é, em linhas gerais, o de um jovem, graduado em Letras, geralmente em português-inglês, frequentemente com pós-graduação, com atividade de ensino de PBE em universidades e cursos livres da região e com desejo de aprofundar, em cursos de curta duração, seus conhecimentos, principalmente os relativos a materiais didáticos e às tecnologias de informação e comunicação. O perfil de estudante encontrado é, por sua vez, o de um graduando em Letras, de instituição que oferece disciplina voltada para o ensino de Português Língua Estrangeira (PLE), com poucas oportunidades de estágios e pesquisas, e que encontra nos eventos da área organizados pelas universidades da região motivação e possibilidades de ampliação de seus conhecimentos.
metadata.dc.description.abstractother: This study focuses on the results of a survey that is intended to trace the profile of students and teachers active in the field of Portuguese for Foreigners at the Metropolitan region of Rio de Janeiro. The Interest for this research was determined by the need, in the referred region, of professionals with adequate qualification in the related field, resulted from the current and large demand for teaching of Portuguese for Foreigners in Brazil. We seek, through the analysis of questionnaires answered by 62 respondents (performed with quantitative and qualitative procedures), to study their profile concerning qualification, experiences, attitudes, knowledge, qualification gaps and also to gather suggestions for future qualification initiatives. In general terms, the teacher profile found is of a young individual graduated in Languages, usually in Portuguese-English with a postgraduation degree, whose activities involve the teaching of Brazilian Portuguese for foreigners in universities and free courses within the region and also who bears the desire of deepening their knowledge in short-term courses, mainly the knowledge and skills related to didactic materials and to information and communication technologies. The student profile found is, in general, of a student who is taking a graduation course in Languages inside institutions that offer disciplines involving the teaching of Portuguese Foreign Language, with few opportunities for internship and research, and who finds motivation and knowledge expanding possibilities at related events organized by universities of the region.
URI: https://app.uff.br/riuff/handle/1/9948
Appears in Collections:POSLING - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Anderson Petrucelli.pdf508.99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons